|
راهبرد اقتصادی، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
با مطرحشدن تئوری رشد درونزا، اقتصاددانان به اهمیت دانش بهعنوان عامل اصلی در رشد پایدار اشاره کردهاند و مفاهیمی همچون اقتصاد دانشبنیان مطرح شده است. با این وجود، رویکردی دیگر معتقد است که در کشورهای درحالتوسعه، گذار به اقتصاد یادگیرنده بهعنوان زیرساختی برای اقتصاد دانشبنیان تلقی میشود. با توجه به اینکه عوامل مؤثر بر گذار به اقتصاد یادگیرنده بهطور فراگیر بررسی نشدهاند، در این مقاله عوامل مؤثر بر گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران با رویکرد سیاست علم و فناوری و برابر آموزههای اقتصاد تکاملی مورد شناسایی و تبیین قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و جهتگیری آن، بنیادی است. رویکرد پژوهش، استقرایی و و نحوه انجام آن، کیفی بوده و براساس تئوری دادهبنیاد، مضامین و ابعاد قابلتوجه در این رابطه شامل تفکر گذار، نهاد سیاست، یادگیری همکارانه، نظام آموزشی و پژوهشی، شرایط اقتصاد کلان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه اجتماعی، نهادها، تعامل دانشگاه، صنعت و دولت، بنگاههای یادگیرنده و توسعه منطقهای استخراج شدهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Identification and Explanation of Effective Factors on Iran’s Transition to Learning Economy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
By emergence of endogenous growth theory, economists have pointed to the importance of knowledge as the main factor in sustainable growth and, as a result, concepts such as knowledge-based economy have been presented and discussed. However, another approach views transition to learning economy as the infrastructure of knowledge-based economy in developing countries. Because effective factors on transition to learning economy have not been investigated comprehensively, in this article we identify the effective factors on Iran’s transition to learning economy, according to the principles of evolutionary economics and with a science and technology policy approach. This research is exploratory in purpose and has a basic orientation. Research approach is inductive and qualitative and themes have been identifies based on grounded theory. Findings suggest the following items as noticeable in Iran's transition to learning economy: transitional thinking, political institution, collaborative learning, research and education system, macro-economic circumstances, ICT, social capital, institutions, GIU interaction, learning firms and regional development |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهنام عبدی |
سید حمید خداداد حسینی |
علیمحمد احمدی |
علیرضا حسنزاده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://econrahbord.csr.ir/article_103238_8c9af43fa3c6d8e966a1d2cc27394962.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/827/article-827-2320356.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|