|
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
شبکههای اجتماعی فردی و دلبستگی به محله در شهر تهران: با تأکید بر وسایل ارتباطی نوین |
|
چکیده فارسی مقاله |
دلبستگی به محله نمایانگر احساس ذهنی مثبت افراد نسبت به محله مسکونی است که تعهد ساکنان به محل سکونت و تمایلشان به حفظ رابطه با آن در طول زمان و در مراحل مختلف زندگی را موجب میشود. این پژوهش نقش شبکۀ فردی و همچنین شیوههای ارتباطی نوین بر دلبستگی را بررسی میکند. در بررسی شبکههای فردی، به پیوندهای محلی و فرامحلی توجه شده است. جامعۀ آماری این پژوهش پیمایشی را 391 نفر از ساکنان بالای 15 سال ساکن شهر تهران تشکیل میدهند که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. مناطق 3، 11 و 18؛ و چهار محله از هر منطقۀ شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. بر اساس یافتهها، دلبستگی افراد به محله در سطح متوسط است. روابط افراد بیشتر فرامحلی است، شبکۀ روابط محلی فرد بر دلبستگی به محله تأثیر میگذارد اما روابط فرامحلی مؤثر نیست. بررسی نتایج پژوهش در زمینۀ نقش وسایل ارتباطی نوین نشان می دهد که دربین وسایل ارتباطی نوین، فقط تماس از تلفن همراه افراد با دلبستگی به محله ارتباط معناداری دارد. بین متغیرهای زمینهای و محلهای نیز سن، درآمد ماهیانۀ خانوار و مدت اقامت فرد در محله با دلبستگی به محله ارتباط مثبت و معناداری دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Personal Networks and Neighborhood Attachment in Tehran city:with emphasis on the role of modern communication mediums |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Attachment to the neighborhood represents a positive mental feeling toward the residential place that links associated with residential location and causing the residents' commitment to habitat and their desire to maintain a relationship with it over the time and at different stages of life. Present research examines neighborhood attachment and the effect of personal networks and modern communication mediums on attachment.Both local and nonlocal ties are considered.Population of the survey consists of people aged over 15 years old residingin different districts of Tehran.The sample size is 391 respondents who were randomly chosen through cluster sampling method from districts 3, 11 and 18 of the city. Four neighborhoods in each district were randomly selected.Based on the results,the level of neighborhood attachment is medium. Most of the individuals'ties are nonlocal.While the localties have significant effect on attachment to the neighborhood, nonlocal ties are not related to it. The findings also show that among the new communication medium, the Internet does not have significant effect on attachment to the neighborhood .Among the demographic and neighborhood characteristics, age, family income, and length of residence are positively associated with the attachment to neighborhood. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سوسن باستانی | دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
سلمه نیکزاد | کارشناس ارشدجامعه شناسی دانشگاه الزهرا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jisr.ut.ac.ir/article_53136_1afc3650b48b717caf3e3337128c8ff9.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-221597.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|