آموزش علوم دریایی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۳۷-۵۸

عنوان فارسی طراحی الگوی جامع برنامه درسی مغز محور درآموزشهای سازمانی (آندروگوژی)
چکیده فارسی مقاله دغدغه ها و نیازهای محوری سازمان ها جهت پاسخگویی به انتظارات فزآینده مشتریان(خدمات گیرندگان) و رقابت با رقبا باعث اصلاح برنامه درسی محیط کاربراساس توانمندی های مغز هر یک از سرمایه انسانی شد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بهبود فرآیندهای آموزش سازمانی با طراحی الگوی جامع برنامه درسی مبتنی بر نظریه یادگیری مغز محور تدوین شده است. به‌منظور دستیابی به‌هدف فوق، الگوی جامع برنامه درسی مبتنی برنظریه یادگیری مغز محور طراحی، ضمن اعتباردهی کلیه گزاره‌های مرتبط با آن توسط 50 نفز از صاحبنظران و کارشناسان موضوعی-تخصصی آشنا به حوزه برنامه درسی مغز محور با روش تمام شماری واصلاح و تایید نهایی الگوی جامع توسط آنها؛ جهت ساخت و تدوین عناصر برنامه درسی پرسشنامه محقق ساخته با ضریب اعتبارکرنباخ 96/0طراحی و در نمونه 120 نفری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری روان شناسی با گرایش ها ی تربیتی، عمومی و بالینی(60نفر) ومدیریت با گرایش های برنامه ریزی درسی، بازرگانی وکسب و کار(60نفر)با روش نمونه گیری در دسترس توزیع شد.پس از تحلیل پرسشنامه به روش های توصیفی و تحلیل عاملی تاییدی(مدل یابی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای "spss" و"pls"؛ الگوی جامع برنامه درسی مغز محور در آموزش های سازمانی با 5پایه(ارکان اعم از مبانی، نظریه ها، رویکردها، فرادیدگاهها، الگوی سازنده گرایی) وده عنصراساسی(تعیین ویژگی های فراگیران،محتوی، فعالیت‌های یادگیری ،اهداف آموزشی، راهبردهای تدریس،منابع و ابزار یادگیری، فضا و مکان، گروه‌بندی،زمان و روش‌های ارزشیابی آموزشی) و 88 ویژگی طراحی شد. ویژگی‌های الگوی برنامه‌درسی با عناصر مرتبط ؛ تدوین، پیاده‌سازی و استقرار آن را در نظام آموزش سازمانی امکان‌پذیر نموده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing curriculum model Compatible with the brain in organizational training (Andragogy)
چکیده انگلیسی مقاله The underlying concerns of organizations, reforming, the user environment curriculum, according to the brain's capabilities of each human capital in order to meet the ever-increasing expectations of customers (service providers) and competition with competitors. Thus, the present research has been designed with the purpose of reforming organizational learning processes through the design of a comprehensive curriculum model based on Brain Learning Theory. In order to achieve this goal, a comprehensive curriculum model based on Brain Learning Theory has been designed,While validating All related terms by 50 experts familiar with the field-based curriculum through a full-scale method and the final improvement and confirmation of the comprehensive pattern by them; a researcher-made questionnaire, with a 0.96 coefficient, was distributed among 120 students of postgraduate students(MA and PHD) in educational, general and clinical psychology and curriculum, commercial and business management selected by an available sampling method to build and formulate curriculum elements. After analyzing the questionnaire by descriptive and Confirmatory factor analysis method (structural equation model) through "spss" and "pls" softwares, a comprehensive curriculum model based on Brain including five bases (fundamentals, theories, approaches, post views and Constructivist model) and ten essential elements (determining the characteristics of learners, content, learning activities, learning objectives, teaching strategies, resources and learning tools, setting, grouping, time and methods of educational evaluation) and 88 features were designed. The features of the curriculum model with related elements have made it possible to formulate, implement, and deploy it in the organizational training system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سقا افراخته |
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

حسن اسدزاده |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

ابوالفضل کرمی |
دانشیار بازنشستۀ روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_37133_66f68896d75849121295c27be4c1b779.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-2131015.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات