|
راهبرد اقتصادی، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۱۷۵-۲۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
سیاستهای توسعه آموزش عالی و پیامدهای آن بر اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهها |
|
چکیده فارسی مقاله |
سیاستهای توسعه آموزش عالی کشور تأثیر بسزایی در گسترش آموزش عالی بخصوص بُعد کمی آن داشته و کشور پس از انقلاب اسلامی شاهد راهاندازی مؤسسات آموزش عالی زیادی بوده است. آموزش عالی کارکردهایی مانند تولید، انتقال، مبادله و مصرف علم دارد. سیاستهای آموزش عالی کشور اما بیشتر به سمت انتقال بوده است. مسئله اصلی این مقاله، باهدف اصلاح سیاستهای توسعه آموزش عالی بررسی و تحلیل علل و دلایل وضع سیاستهای توسعه آموزش عالی و تأثیرات آن بر اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی است. تحقیق حاضر، با روش کیفی و بهصورت اسنادی در بخش مطالعه اسناد، قوانین و سیاستها تهیه و با احصا و تحلیل ثانوی آمارهای رسمی کشور در بخش آموزش عالی و اشتغال انجامشده است. بخش دیگر مقاله اختصاص به مصاحبه نیمه ساختاریافته با 30 نفر از مطلعین و دستاندرکاران آموزش عالی دارد که با ابزار تحلیل مضمون، مضامین اصلی سیاستهای توسعه آموزش عالی به دست آمد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد تقاضای اجتماعی، علت اصلی گسترش آموزش عالی و اجرای عدالت آموزشی اصلیترین دلیل توسعه آن بوده است؛ اما عدم توازن در توسعه کمی و کیفی آموزش عالی و در نظر نگرفتن آمایش سرزمین عامل اصلی توسعه بیرویه آموزش عالی کشور طی این سالها بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Higher Education Development Policies and its Consequences for the Employment of Graduates of Universities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The policies of the country's higher education development have had a great impact on the development of higher education, especially its quality dimension, and the country after the Islamic Revolution witnessed the establishment of many higher education institutions. Higher education has functions such as production, transfer, exchange and use of science. The country's higher education policies have, however, been towards transition. The main issue of this paper is to review the policy development of higher education and analyze the causes and reasons for higher education development policies and its impact on the employment of university graduates. The present research is carried out qualitatively and in a documentary way in the field of studying documents, laws and policies, and by secondary analyzing the official statistics of the country in the field of higher education and employment. In the other part, a semi-structured interview was conducted with 30 informants and practitioners of higher education, and with the Thematic Analysis tool, the main themes of higher education development policies were obtained. The findings of this research show that social demand is the main cause for the development of higher education and the implementation of justice education as the main reason for the development of higher education in the country. However, the imbalance in the quantitative and qualitative development of higher education and the lack of consideration of land use planning has been the main factor behind the outdoors quantity development of an unremitting amount of higher education in the country over the years. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد سهیل سرو |
جعفر هزارجریبی | دانشگاه علامه طباطبایی
محمدتقی کرمی قهی | دانشگاه علامه طباطبایی
اردشیر انتظاری | دانشگاه علامه طباطبایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://econrahbord.csr.ir/WebUsers/econrahbord/UploadFiles/OK/139806125003869-F.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/827/article-827-2005942.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|