|
علوم و صنایع غذایی ایران، جلد ۱۳، شماره ۵۳، صفحات ۱۷۳-۱۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل مؤلفههای رفتار مصرفکنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی در شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف این تحقیق تحلیل مؤلفههای رفتار مصرفکنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی بود. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد و از نوع مطالعات، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، مصرفکنندگان مواد غذایی در شهر تهران بودند که از این تعداد 384 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی و ظاهری آن توسط پانلی از اساتید و دانشجویان دکتری دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، مورد تأیید قرار گرفت. مقدار پایایی (آلفای کرونباخ) پرسشنامه پس از انجام آزمون پیشآهنگ 86/0 بدست آمد که نشان از مناسب بودن ابزار تحقیق بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد رفتار مصرفکنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی از شش مؤلفه: ارزشهای فرهنگی، مشارکت اجتماعی، انگیزش، باورها و اعتقادات، آموزش و آگاهی و ادراک تشکیل شده است که این عوامل حدود 60 درصد از تغییرات رفتار مصرفکنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی را تبیین میکنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analyze of component consumer behavior toward food waste in Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to analyze the components of Consumer behavior toward food waste. The study was a kind of applied and descriptive – correlational method. The research population was consumers of food products in Tehran city. Sample size was determine by Kerjice and Morgan table (n= 384). Proportional stratified random sampling method was used. The research instrument was a researcher-made questionnaire. Validity of the questionnaire was confirmed by a panel of expert in Agricultural Extension and Education Department, Tarbiat Modarres University. Reliability was conducted by a Pilot test and Cronbach’s alpha coefficient assumed (0/86) which show its suit for research conduct. Results of exploratory factor analysis revealed six components of consumer behavior: Cultural values, social participation, motivation, beliefs, education and awareness and perception which are composed of 60 percent of consumer behavior changes, explain. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرهاد خسروانی | دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
غلامرضا پزشکی راد | pezeshki rad دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
همایون فرهادیان | استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://fsct.modares.ac.ir/article_12833_d3d57dec6717204063c58df29ef7297d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/969/article-969-198225.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|