علوم و صنایع غذایی ایران، جلد ۱۳، شماره ۵۳، صفحات ۱۷۳-۱۸۳

عنوان فارسی تحلیل مؤلفه‌‌های رفتار مصرف‌کنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف این تحقیق تحلیل مؤلفه‌­های رفتار مصرف‌کنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی بود. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد و از نوع مطالعات، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، مصرف‌کنندگان مواد غذایی در شهر تهران بودند که از این تعداد 384 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش طبقه­ای تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق‌ساخته بود که روایی محتوایی و ظاهری آن توسط پانلی از اساتید و دانشجویان دکتری دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، مورد تأیید قرار گرفت. مقدار پایایی (آلفای کرونباخ) پرسشنامه پس از انجام آزمون پیش‌آهنگ 86/0 بدست آمد که نشان از مناسب بودن ابزار تحقیق بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد رفتار مصرف‌کنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی از شش مؤلفه: ارزش‌های فرهنگی، مشارکت اجتماعی، انگیزش، باورها و اعتقادات، آموزش و آگاهی و ادراک تشکیل شده است که این عوامل حدود 60 درصد از تغییرات رفتار مصرف‌کنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی را تبیین می­کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analyze of component consumer behavior toward food waste in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to analyze the components of Consumer behavior toward food waste. The study was a kind of applied and descriptive – correlational method. The research population was consumers of food products in Tehran city. Sample size was determine by Kerjice and Morgan table (n= 384). Proportional stratified random sampling method was used. The research instrument was a researcher-made questionnaire. Validity of the questionnaire was confirmed by a panel of expert in Agricultural Extension and Education Department, Tarbiat Modarres University. Reliability was conducted by a Pilot test and Cronbach’s alpha coefficient assumed (0/86) which show its suit for research conduct. Results of exploratory factor analysis revealed six components of consumer behavior: Cultural values, social participation, motivation, beliefs, education and awareness and perception which are composed of 60 percent of consumer behavior changes, explain.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد خسروانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

غلامرضا پزشکی راد | pezeshki rad
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

همایون فرهادیان |
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://fsct.modares.ac.ir/article_12833_d3d57dec6717204063c58df29ef7297d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/969/article-969-198225.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات