|
یافته، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۸۳-۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر بازیهای دبستانی بر رشد مهارت جابهجایی دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال بیشفعال/ نقص توجه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: کودکان بیش فعال/نقص توجه دارای عملکرد حرکتی پایینتر از کودکان عادی هستند بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازیهای دبستانی بر رشد مهارتهای جابهجایی دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال بیشفعال/نقص توجه پایه اول تا سوم ابتدایی شهرستان خرمآباد است. بحث و نتیجهگیری: لذا با توجه به یافتههای این پژوهش مبنی بر اینکه بازیهای دبستانی منجر به بهبود مهارتهای جابهجایی دانشآموزان بیشفعال شده است پیشنهاد میشود این بازیها در برنامه ی تربیت بدنی مدارس ابتدایی گنجانده شوند. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که دادهها نرمال بوده و بازیهای دبستانی باعث بهبود مهارتهای جابهجایی دانشآموزان بیشفعال/نقصتوجه گروه آزمایش شده است همچنین گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مهارتهای جابهجایی دارای برتری میباشد. مواد و روشها: بدین منظور از بین40 دانشآموز مبتلا به اختلال بیش فعالی تعداد 20 دانش آموز پسر انتخاب شده و براساس سن و نتایج پیش آزمون(سن 64/0=P، جابهجایی85/0=P) که به وسیلهی آزمون رشد حرکتی اولریخ انجام شد به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 18 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه تحت تاثیر بازیهای دبستانی قرار گرفت. در پایان مهارتهای جابهجایی توسط ابزار اولریخ ارزیابی شد. که برای بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرنوف و برای تحلیل دادهها از آزمونT همبسته و برای مقایسه دادهها در پیشآزمون و پسآزمون از آزمون T مستقل استفاده گردید، سطح معناداری در این تحقیق 05/0 P< می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of the school games on the locomotor skills of male students suffering from attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: the motor function of children with ADHD is lower than normal children, therefore, the goal of this study was to investigate the effect of the school games on the locomotor skills of the first to third grade male students of Khorramabad primary schools suffering from ADHD. Materials and Methods: In order to do the research, 20 male students out of 40 with ADHD were selected. These students were classified into two control and experimental groups, each containing 10 subjects (similar average age P=0.649, manipulation skill P=0.85). The training group was then subjected to 18 forty five-minute long sessions of school games. The locomotor skills of these students were assessed using the Ulrich's tool. The Kolmogorov-Smirnov test was applied to study the normal distribution of the data, while paired samples t-test and independent samples t-test were used to compare the means in a significant level of P< 0.05. Results: The results suggested that the data conformed to a normal distribution, and that school games could significantly improve the manipulation skills of the experimental group. Furthermore, the findings demonstrated that, the experimental group in comparision with the control group is superior in terms of the manipulation skills. Conclusion: Based on the results of this study, it is suggested that the school games be incorporated into the educational curriculum of the ADHD suffering students to ensure the improvement of their locomotor skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
School games, Locomotor skills, ADHD suffering students. |
|
نویسندگان مقاله |
فرشته عموزاده | fereshte amouzadeh chamran university, ahvaz, iran دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
ناهید شتاب بوشهری | nahid shetabboushehri faculty of physical education, chamran university, ahvaz, iran دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
عبدالرحمن مهدی پور | abdolrahman mehdi pur faculty of physical education, chamran university, ahvaz, iran دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-414&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-18116.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|