یافته، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۳-۱۸

عنوان فارسی بررسی علل شکایات بیماران از پزشکان و دندان پزشکان در مراجعه کنندگان به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان طی سال های ۹۰-۸۷
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در سال‌های اخیر تعداد شکایات از پزشکان و دندان‌پزشکان افزایش داشته است. شکایت از پزشکان سبب اتلاف انرژی و وقت در این گروه می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین علل شکایات بیماران از پزشکان و دندان‌پزشکان مراکز درمانی در استان لرستان از سال 1387 تا 1390 انجام شد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به علل شکایات انجام گرفته به نظر می رسد که با برقراری رابطه نزدیک‌تر با بیمار و ارائه توضیح بیشتر در مورد شرایط و عوارض اقدامات درمانی می توان از شکل گیری بسیاری از شکایات پیشگیری نمود. یافته‌ها: در این محدوده زمانی 328 شکایت ثبت گردیده بود که 168 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. میانگین سن شاکیان 2/11±34 سال بود. 112 نفر از شاکیان زن بودند. بیشترین شکایات صورت گرفته از دندان پزشکان، متخصصین زنان و ماماها و متخصصین ارتوپدی بود. 25% از شکایت‌ها ناشی از صدمات جسمانی و عوارض جانبی درمان و 6/22% ناشی از سهل انگاری، کوتاهی و بی توجهی پزشک بودند. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1390 در شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصویب گردید. در پایان سال 1390، پرونده های شکایات ارجاع شده به معاونت درمان دانشگاه از سال 87 تا پایان نیمه اول سال 90 مورد بررسی قرار گرفت. پرونده هایی که حاوی اطلاعات مورد نیاز نبودند از مطالعه خارج شدند. داده های استخراج شده وارد نرم افزار SPSS شدند. در نهایت نتایج مطالعه به صورت درصد فراوانی و میانگین محاسبه و ارائه گردید. در این طرح هیچ گونه تعارض منافعی وجود نداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکایت، پزشک، دندانپزشک.

عنوان انگلیسی Evaluation of the complaints against physicians and dentists to the office of vice chancellor for treatment of Lorestan university of medical sciences from 2007 to 2011
چکیده انگلیسی مقاله Background: The complaints against physicians and dentists have been increasing at recent years. This complaints can waste the time and energy of these groups. The aim of this study was to determine the reasons of the complaints against physicians and dentists of the treatment centers of Lorestan province from 2007 to 2011. Materials and Methods: This cross sectional study was approved by research committee of Lorestan university of medical sciences. In 2011, the referred complaints to the office of vice chancellor for treatment of this university from 2007 to 2011 were evaluated. The incomplete complaints were excluded. The data were analyzed by SPSS software (V. 16) and the results were presented as frequency and mean. There was no conflict of interest in this study. Results: At the time span of the study 328 complaints had been recorded, among which 168 complaints were evaluated. The mean age of the patients was 34±11.2. 112 of the complainers were female. The most complaints were done against dentists, gynecologists, and orthopedists. 25% of the complaints were due to the side effects and the body injuries of the treatment and 22.6% of them were due to delinquency and lack of attention of the physicians. Conclusion: With regard to the complaints, it seens that more close relations with the patients and more explanation to them about their disease and the treatment can prevent the formation of the complaints.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Complaint, Physician, Dentist

نویسندگان مقاله سیاوش بیرانوند | siavash beiranvand
department of anesthesiology, faculty of medicine, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

غفار علی محمودی | ghafar ali mahmoudi
department of internal medicine, faculty of medicine, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

پیمان آسترکی | peyman astaraki
department of internal medicine, faculty of medicine, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
خرم آباد، بیمارستان شهدای عشایر، مرکز تحقیقات بالینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

امید علی پاپی | omid ali papi
department of health, faculty of health, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

وحید الماسی | vahid almasi
clinical research center of lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
پژوهشگر مرکز تحقیقات بالینی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

داوود امی | davood ommi
department of anesthesiology, faculty of medicine, shahid beheshti university, tehran, iran.
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

نورالدین بیرانوند | noroddin beiranvand
jondi shapour university, ahvaz, iran.
دانشگاه جندی شاپور، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-405&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-18108.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات