تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پیش‌بینی اختلال‌های هیجانی بر اساس شدت آزاردیدگی در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: آزاردیدگی و غفلت هیجانی یکی از عوامل آسیب زننده به عملکرد و رشد کودکان است که اغلب می‌توان اثرات ناشی از آن را در زندگی بزرگسالی آن‌ها نیز مشاهده کرد. هدف این پژوهش پیش‏بینی اختلال هیجانی بر اساس شدت آزاردیدگی در دانش آموزان است. روش:  روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جامعه این پژوهش را کلیه دانش‌آموز متوسطه اول شهر جاجرم تشکیل داد. 519 دانش‏آموز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این دانش‏آموزان پرسشنامه خودگزارش‏دهی نوجوان و پرسشنامه آزاردهی هیجانی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که آزاردیدگی هیجانی با اختلال‌های هیجانی دردانش آموزان رابطه مستقیم دارد. یعنی با افزایش آزاردیدگی هیجانی، نشانه‌های اختلال‌های هیجانی دانش آموزان افزایش می‌یابد. نتیجه گیری: یافته‏های پژوهش نشان داد که بین آزاردیدگی و اختلال‏های هیجانی در دانش‏آموزان رابطه وجود دارد، بنابراین معلمان و مدیران باید به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال هیجانی، آزاردیدگی هیجانی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Prediction of emotional disorders based on severity of emotional abuse in children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Abuse and emotional neglect is one of the damaging factors to the function and development in children and its effects can often be seen in their adult life. The aim of this study is to predict of emotional disorders based on the severity of emotional abuse in students. Method:  Method of this study is the descriptive-analytic method. Research community included all first high school students in Jajarm. 519 students were selected through purposive sampling method. These students completed adolescent self-report questionnaire and emotional abuse questionnaire. To analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and regression) were used. Result: The results showed that emotional abuse is directly related to emotional disorders in adolescents. In the other words, the symptoms of the emotional disorder in adolescents increase with increasing emotional anxiety. Conclusion: The results showed that emotional abuse is related to emotional disorders in the student. Therefore, teachers and managers should pay attention to this issue.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, emotional disorders, emotional abuse, students

نویسندگان مقاله عباس نساییان | Abbas Nesayan
university of Bojnord
دانشگاه بجنورد

مهدی عبدالله زاده رافی | Mehdi Abdollah zadeh
university of Malayer
دانشگاه ملایر


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-865-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات