تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۵۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مداخله‌ زودهنگام برای افراد دیرآموز در دوره پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله تمامی افراد یک جامعه، به ویژه دانش‌آموزان، در سنین مختلف و دوره‌های تحصیلی از قدرت یادگیری برابر برخوردار نمی‌باشند. مسلم است که کار با دانش‌آموزان دیرآموز باید به دور از نگرش منفی و تعصب صورت بگیرد. باید این نگرش در جامعه آموزشی و خانواده ایجاد شود که دیرآموزان متعلق به جامعه عادی هستند. به عبارت دیگر، اگر یک کودک دیرآموز در نظام آموزشی تعلیم درست نبیند و سرانجام با برچسب استثنایی وارد مراکز ویژه شود، نشان دهنده ناکارآمد بودن روش آموزشی است. کودکان دیرآموز، دبستان را درحالی شروع می‌کنند که در مقایسه با همسالان طبقه متوسط خویش از لحاظ دانش کلمات، مهارت‌های ریاضی، نوشتن و شناخت حروف مشکلات زیادی دارند. اگر مداخله‌های زودهنگام به آنان ارائه نشود، زمینه بروز بحران‌های گوناگون برای آنان فراهم خواهد شد. مداخله زودهنگام از جمله مفاهیمی است که در سال‌های اخیر وارد حوزه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه شده است. مداخله زودهنگام نه تنها برای درمان افرادی که در شمول اختلالات قرار دارند، بلکه برای تمام دانش‌آموزان عادی که به نوعی ضعف تحصیلی دارند نیز مفید می‌باشد. این مداخلات که شامل تقویت مهارت‌های جسمانی- حرکتی، مهارت اجتماعی شدن، دستیابی به ارزش‌ها، کسب صلاحیت فکری، یادگیری نظام‌های زبانی، زمینه‌های آماده‌سازی خواندن، نوشتن و محاسبه‌کردن، زیبایی‌شناسی و کسب خودمختاری شخصی می‌باشد، تاثیر زیادی در بهبود این نوآموزان دارد. در این میان تنها این امید می‌ماند که کارشناسان علوم تربیتی، مشاوران و روانشناسان با استفاده از اطلاعات، نظریه‌ها و فنون جدید به کمک دانش آموزان، معلمان و اولیا بشتابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیرآموز، مداخله زودهنگام، پیش‌دبستانی

عنوان انگلیسی Early interventions for slow learner in preschool course
چکیده انگلیسی مقاله All people in a community, especially students, do not have equal learning power at different ages and periods of study. It is clear that working with slow-moving students should be distant from negative attitudes and bias. This attitude must be created in the educational community and the family, that slow learners are members of the ordinary society. In other words, if a slow learner child does not have a proper education in the educational system and finally, with exceptional labels, they enter specialized centers, indicating the inadequacy of the educational method. Slow Learner children start their primary school compared to their middle aged peers in terms of knowing words, math skills, writing, and recognizing letters. If early interventions are not provided to them at a time, they will be provided with a variety of crises. Early intervention is one of the concepts that have entered the field of psychology and education of children with special needs in recent years. Early intervention is not only useful for the treatment of people with disabilities, but also for all students with some degree of educational weakness. These interventions, which include enhancing physical-motor skills, socializing skills, achieving values, gaining intellectual competence, learning language systems, preparing reading, writing and computing, aesthetics, and self-empowerment, have a great impact on improving these novices. The only hope is that educators, advisers, and psychologists will be using information, new theories and techniques with the help of students, teachers and parents
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Slow learning, early intervention, pre-school

نویسندگان مقاله حسن کریمی | hasan karimi
Education
آموزش و پرورش

غفور صبوری | Ghafor sabori
Education
آموزش و پرورش


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-274-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توان بخشی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات