|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۳۲۳-۳۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه امید به تحصیل و تحصیلگریزی:نقش واسطهای خودنظمجویی تحصیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای خودنظمجویی تحصیلی در رابطه بین امید به تحصیل و تحصیلگریزی بود. شرکتکنندگان پژوهش 265 نفر از دانشآموزان (170 دختر، 95 پسر) مقطع متوسطه دوم بودند که با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396)، پرسشنامه خودنظمجویی تحصیلی (بوفارد، بویسورت، وزیو و لاروچه، 1995) و پرسشنامه تحصیلگریزی (خرمائی و صالحاردستانی، 1395) پاسخ دادند. بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که امید به تحصیل، هم بهصورت مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم و از طریق خودنظمجویی تحصیلی بر تحصیلگریزی اثر منفی دارد. در مجموع، یافتههای این پژوهش بیانگر اهمیت توجه به نقش امید به تحصیل و خودنظمجویی تحصیلی در کاهش تحصیلگریزی دانشآموزان است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
امید به تحصیل، تحصیلگریزی، خودنظمجویی، مدرسهگریزی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship Between Academic Hope and Academic Avoidance: The Mediating Role of Academic Self-Regulation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study aimed to investigate the mediating role of academic self-regulation in the relationship between academic hope and academic avoidance. A sample of 265 senior high school students (170 girls, 95 boys) were selected by the random cluster sampling method. The participants completed the Self- Regulation Questionnaire (Bouffard, Boisvert, Vezeau & Larouche, 1995), the Academic Hope Scale (Khormaei & Kamari, 2017) and the Academic Avoidance Questionnaire (Khormaei & Saleh Ardestani, 2017). The results of structural equation modeling indicated that academic hope had a negative direct effect on academic avoidance. The academic hope had a negative indirect effect on academic avoidance through academic self-regulation. The findings suggested the importance of academic hope and academic self-regulation in reducing academic avoidance |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
academic hope, academic avoidance, self-regulation, truancy |
|
نویسندگان مقاله |
حمید بارانی | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
دانشگاه شیراز
سمیرا راهپیما | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
دانشگاه شیراز
فرهاد خرمایی | دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_666074_168b2f567b9e228bcfd12f43c1f0c4d0.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-1675566.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|