روانشناسی تحولی، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۳۰۹-۳۲۲

عنوان فارسی مدل علّی تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای انگیزش
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تعیین تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی با واسطه‎گری انگیزش تحصیلی انجام شد. 720 دانش‌آموز از دبیرستان‎های شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 با روش نمونه‎برداری خوشه‎ای تصادفی چندمرحله‎ای انتخاب شدند و به سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانوا و شافلی، 2007)، مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و دیگران، 1992) و پرسشنامه ساختار کلاس (الیوت و چرچ، 2001) پاسخ دادند. داده‌های این پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده‎های این پژوهش برازش مناسب و مطلوبی دارد. همچنین نتایج نشان داد که سخت‎گیری در ارزشیابی، تأثیر مثبت و مستقیم بر فرسودگی تحصیلی دارد. جذابیت تکلیف و تأکید بر ارزشیابی، تأثیر غیرمستقیم بر فرسودگی تحصیلی با واسطه‎گری انگیزش تحصیلی دارند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که بهبود ساختار کلاس و به‌کارگیری مکانیزم‌های جدید در نظام انگیزشی می‎تواند موجب کاهش فرسودگی تحصیلی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرسودگی تحصیلی، ساختار کلاس، انگیزش تحصیلی،

عنوان انگلیسی A Causal Model of the Effect of Classroom’s Structure on Academic Burnout: The Mediating Role of Motivation
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to examine the mediating role of academic motivation in the relationship between classroom structure and academic burnout. Seven hundred and twenty students were selected from high schools of Tehran during the academic year of 2016-2017by random cluster multi-stages sampling method. The participants completed the School Burnout Inventory (Bresó, Salanova & Schaufeli, 2007), the Academic Motivation Scale (Vallerand & et‎ al, 1992) and the Classroom Structure Questionnaire (Elliot & Church, 2001). The data were analyzed using confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The results indicated that a) the model had good fit to data, b) the harsh evaluation had a positive and direct effect on educational burnout, and c) attractiveness of task and focus on evaluation had indirect effects on academic burnout through academic motivation. The findings suggested that improvement in classroom structure as well as applying new mechanisms in motivational system may reduce academic burnout.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic burnout, classroom structure, academic motivation

نویسندگان مقاله فوزیه فکری نوجه‌ده |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز

محبوبه فولادچنگ |
دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_666073_cd7393846d800b5d933e17d81fc94c39.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-1675565.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات