مدیریت بازاریابی، جلد ۱۲، شماره ۳۵، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی مطالعه تجربی تأثیر استرس بر خرید وسواسی با نقش تعدیل‌گر جنسیت
چکیده فارسی مقاله فلسفه بازاریابی تمرکز بر نیازها و خواسته­های مشتریان است. خرید وسواسی نوعی از خرید اجباری است که فراوانی آن در جوامع مختلف کم نیست. این نوع رفتار پیامد بی­ثباتی هیجانی و عوامل روانشناختی است که باید در بازاریابی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر استرس بر خرید وسواسی با نقش تعدیل­گر جنسیت با طرح‌ عاملی 2×2 و بر اساس سناریوی متنی انجام گرفته است. پژوهش در جامعه آماری دانشجویان و با مشارکت 240 نفر از دانشجویان زن و مرد بررسی شده است. داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه مبتنی بر سناریو و با تحلیل واریانس دو طرفه و رگرسیون فرایندی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان می­دهد گرایش به خرید وسواسی در موقعیت استرس­زا به صورت معنادار بیشتر از موقعیت فاقد استرس است و گرایش به خرید وسواسی در زنان به صورت معنادار بیشتر از مردان است. همچنین نتایج بیانگر این است که جنسیت رابطه بین استرس و خرید وسواسی را تعدیل می­کند. چنانچه زنان در موقعیت استرس زا قرار گیرند، خرید وسواسی افزایش می­یابد در حالیکه خرید وسواسی مردان در چنین موقعیتی کاهش می­یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، جنسیت، خرید وسواسی،

عنوان انگلیسی Empirical Study about the Effect of Stress on Compulsive Buying With Moderating Role of Gender
چکیده انگلیسی مقاله The philosophy of marketing is focusing on needs and demands of customers. Compulsive buying is a type of compulsory purchase that is abundant in various societies. This kind of behavior is result of emotional instability and psychological factors that should be considered in marketing. So, the study is done with aims to investigate the effect of stress on compulsive buying by moderating role of gender with a 2×2 factorial plane and based on textual scenario. Research has been investigated in statistical society of students and with participation of 240 male and female students. Research data has been analyzed using scenario-based questionnaire and by two-way analysis of variance and process regression. Results show that the tendency to compulsive buying in stressful situation significantly is higher than the stresses situation and tendency to compulsive buying in women is significantly higher than the men. Therefore, results also indicate that gender moderates the relationship between stress and compulsive buying. If women are in a stressful position, compulsive buying will increase, while compulsive buying will decrease in such a situation for men.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, Gender, Compulsive Buying

نویسندگان مقاله کامبیز حیدرزاده |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

کبری نجفی |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

نسرین سلیمانی |
کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی http://jomm.srbiau.ac.ir/article_14326_0ada3434149bebb64fbbaa2cd040bfc4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1740/article-1740-1651501.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات