|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۲۵، صفحات ۵۹-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ماهیت و طبقهبندی اختلالات خواندن (نقدی بر پیشنهادات (DSM- ۵) برای این اختلال) |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله دانش و آگاهیهای موجود در مورد اختلالات خواندن در کودکان را مرور کرده و آن را با پیشنهادات موجود در طبقهبندی آنها در " DSM- 5" ارتباط میدهد. عموما دو شکل مختلف از اختلالات خواندن در کودکان که ناشی از مشکلات زبانی هستند، وجود دارد. نارساخوانی (همانطور که در (DSM- 5) تعریف شده است) یا مشکل رمزگشایی که مربوط به کودکانی است که در تسلط بر ایجاد رابطه بین الگوی هجی کردن حروف و تلفظ کلمات دارای مشکل هستند. به طور مشخص این کودکان با صدای بلند و آهسته و در عین حال غلط میخوانند و مشکلات بیشتری نیز در هجی کردن را تجربه میکنند. نارساخوانی ظاهرا از ضعف در مهارتهای واجشناختی (صداهای گفتاری) بوجود میآید و با تدریس آوایی نظام مند در ترکیب با آموزش آگاهی واجشناختی قابل بهبود است. شکل اصلی دیگر از مشکلات خواندن، اختلال درک خواندن است. این کودکان با صدای بلند و در عین حال درست و روان میخوانند اما مشکلاتی در فهم آنچه خواندهاند، دارند. به نظر میرسد اختلال درک خواندن ناشی از ضعف در گستره مهارتهای زبان شفاهی شامل دانش واژه شناسی ضعیف، مهارتهای دستوری ضعیف و مشکلاتی در ادراک زبان شفاهی باشد. در این مقاله پیشنهاد میشود که حذف آسیب درک خواندن از (DSM- 5) یک مشکل جدی است که باید پیگیری و اصلاح شود. هر دو نوع نارساخوانی و اختلال درک خواندن اساسا هم بعد هستند و ارتباط زیادی با دیگر اختلالات زبانی دارند. در این مقاله بحث می شود که شناخت ارتباط بین اختلالات خواندن و زبانی الزام مهمی برای ارزیابی و درمان است و اشاره میشود که درجه بالای همبودی بین اختلالات خواندن و دیگر اختلالات به ظاهر مجزا (مانند اختلال نقص توجه ، بیشفعالی و اختلالات حرکتی ) چالشهای مهمی برای درک این اختلالات بوجود میآورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Annual Research Review: The nature and classification of reading disorders – a commentary on proposals for DSM-5 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This article reviews our understanding of reading disorders in children and relates it to current proposals for their classification in DSM-5. There are two different, commonly occurring, forms of reading disorder in children which arise from different underlying language difficulties. Dyslexia (as defined in DSM-5), or decoding difficulty, refers to children who have difficulty in mastering the relationships between the spelling patterns of words and their pronunciations. These children typically read aloud inaccurately and slowly, and experience additional problems with spelling. Dyslexia appears to arise principally from a weakness in phonological (speech sound) skills, and there is good evidence that it can be ameliorated by systematic phonic teaching combined with phonological awareness training. The other major form of reading difficulty is reading comprehension impairment. These children read aloud accurately and fluently, but have difficulty understanding what they have read. Reading comprehension impairment appears to arise from weaknesses in a range of oral language skills including poor vocabulary knowledge, weak grammatical skills and difficulties in oral language comprehension. We suggest that the omission of reading comprehension impairment from DSM-5 is a serious one that should be remedied. Both dyslexia and reading comprehension impairment are dimensional in nature, and show strong continuities with other disorders of language. We argue that recognizing the continuities between reading and language disorders has important implications for assessment and treatment, and we note that the high rates of comorbidity between reading disorders and other seemingly disparate disorders (including ADHD and motor disorders) raises important challenges for understanding these disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سپیده مرادی | sepideh moradi karaj کرج
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-186-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165125.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
ترجمه ای |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|