|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۳۱، صفحات ۵۷-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مشکلات رشد اجتماعی کودکان با آسیب بینایی از دیدگاه دلبستگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: داشتن ارتباطات اجتماعی مناسب از مهمترین مؤلفههای شخصیت سالم است. همه نظریهها و مکاتب روانشناسی درباره اهمیت ارتباطات اجتماعی بحث کردهاند. دلبستگی یکی از برجستهترین مفاهیم روانشناسی معاصر است که به فرایند شکلگیری پیوندهای عاطفی اشاره دارد. روابط کودک با مراقبان در سالهای نخستین زندگی به تشکیل الگوهای روانی ویژه ای منجر میشود که مبنای روابط بین فردی در بزرگسالی است. نتیجه گیری: مشکلات بینایی با محدود و دگرگون کردن دامنه تجربههای کودکان بر روی توانایی حرکت به اطراف، میزان کنترل محیط و ارتباط با آن، رشد شناختی و عاطفی این گروه تأثیر منفی میگذارد، بنابراین فقدان فرصت برای تجربه کامل در محیط، میتواند رشد شخصی و اجتماعی کودک با آسیب بینایی را با کاستیهایی رو به رو کند و به احساس بیکفایتی، وابستگی، عزت نفس پایین و سرانجام به مشکلات رشد اجتماعی، عاطفی و فردی منجر گردد. در این مقاله تلاش شده است تا با مروری بر ادبیات حوزه نابینایی، چگونگی رشد اجتماعی کودکان با آسیب بینایی از دیدگاه دلبستگی بررسی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رشد اجتماعی، دلبستگی، کودکان با آسیب بینایی |
|
عنوان انگلیسی |
Explaining the Social Development of Children with Visual Impairment Problems from the Perspective of Attachment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Social communication is a so important component for a healthy personality. All of the approaches and theories in psychology talked about the importance of social communications. Attachment is the most striking concept in contemporary psychology that Refers to the process of shaping emotional bonds. The interaction between the child and the mother shapes a special internal working model that is a base for Interpersonal relationships in adulthood. Conclusion: Vision problems limited experiences of children and reduced their ability to move around and environmental control and communication, so it can affect negatively on cognitive and emotional development, therefore, lack of opportunity to fully experience the environment can affect the social and personal development of children with visual impairment and lead to incompetency, dependency and low self-esteem. This paper has attempted to review the research literature about the social development of children with visual impairment from the perspective of attachment theory. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Social development, Attachment, Visually impaired children |
|
نویسندگان مقاله |
الهام توکلی | elham tavakoli elhamtavakoli1988@gmail.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-148-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165117.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|