تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۳۱، صفحات ۳۱-۳۸

عنوان فارسی اثر بخشی نقاشی درمانی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان دختر کم‌شنوا
چکیده فارسی مقاله زمینه: کودکان کم‌شنوا به علت نارسایی در مهارت های ارتباطی مستعد بروز رفتارهای برون نمود از قبیل پرخاشگری هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی نقاشی درمانی در کاهش رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان دختر کم‌شنوا بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل همه دانش آموزان ابتدایی دختر کم‌شنوا در استان قم بودند که پس از تکمیل پرسش‌نامه فهرست رفتاری کودکان توسط معلمان، 46 دانش آموزی که بالاترین نمره را در زیر مقیاس رفتار پرخاشگرانه داشتند، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه به نقاشی آزاد پرداختند. در پایان دوره آموزشی، معلمان دو گروه پرسشنامه‌های یاد شده را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. یافته ها: تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس بیان گر تاثیر نقاشی درمانی بر کاهش نمره های رفتار پرخاشگرانه (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقاشی درمانی، رفتارهای پرخاشگرانه، دانش آموزان، کم‌شنوا

عنوان انگلیسی The Efficacy of Drawing-Therapy on Reducing Aggressive Behavior of Hard Hearing Student
چکیده انگلیسی مقاله Background: Due to deficiency in communicational skills, hard hearing children are liable to externalized behavior such as aggression. This study aims to investigate the efficacy of drawing-therapy on reducing aggressive behavior of deaf female students. Method: The sample included 46 primary school hard hearing female students who ranked the highest in aggression in Child Behavior Checklist (CBCL) questioner filled out by the teachers. These were randomly placed in two experimental and control groups. The control group did free drawing for 8 sessions and at the end teachers of both groups filled out the questionnaires again as post test. Results: Analysis of results (Covariance) revealed the efficacy of intervention on redaction of aggression scores (P< 0.05) of deaf students in experimental group. Conclusion: It can be concluded that positive effect of intervention (drawing-therapy) on reducing aggressive behavior of deaf female students is clear. Therefore, it can be claimed that employing art-therapy and in particular drawing-therapy for children with special needs can reduce their behavioral problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Drawing-therapy, Aggressive behavior, Hard hearing students

نویسندگان مقاله الهام نظامی پور | elham nezamipour
tehran
تهران

عاطفه عبدالمنافی | atefe abdolmanfi
tehran
تهران

مهین اعتمادی نیا | mahin etemadinia
tehran
تهران

نسرین ایزدی نیا | nasrin ezadinia
tehran
تهران


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-424-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165114.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات