تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۱۷، صفحات ۴۹-۶۰

عنوان فارسی از عادی سازی تا آموزش فراگیر، تحولی در نظام آموزشی
چکیده فارسی مقاله عدالت از آرمان‌های والای تمام جوامع بشری است. به نظر می ‌ رسد یکی از اساسی ‌ ترین راهکارها برای دستیابی به عدالت همه‌جانبه، تسهیل دسترسی همگان به آموزش و پرورش فراگیر، به عنوان یک تحول در نظام آموزشی باشد. هدف از برقراری آموزش فراگیر، جست‌و‌جو و درک نیازهای آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان است، با این وجود تمرکز این نظام تحولی بر دانش‌آموزانی است که نسبت به طرد‌‌‌شدگی و محرومیت آسیب‌پذیرند یا نیاز به آموزش ویژه دارند. متخصصان تعلیم و تربیت به این نکته اذعان دارند که شرایط حاکم بر نظام آموزشی ویژه در شرایط کنونی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باشد. آنها بر این باورند که یک نظام آموزشی مبتنی بر جداسازی افراد بر اساس ناتوانی و نقایص آنها، بالطبع باعث سوق دادن این گروه افراد به سوی انزواطلبی می‌شود. شکاف حاصل از این نوع آموزش نه تنها دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را از ارتباط با دانش‌آموزان عادی محروم می‌سازد، بلکه به شناخت نادرست آنها نیز منجر می‌شود. ایجاد بستری مناسب در جامعه که بتواند پذیرای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باشد، امری ضروری به نظر می رسد. لذا توجه به آموزش فراگیر و برنامه‌ریزی برای اجرای آن ضرورتی انکار‌ناپذیر است و بدیهی است که انجام این مهم باید هرچه زودتر آغاز گردد، تا این دانش‌آموزان برای زیستن در جامعه عادی، سازگاری بهتری داشته باشند. در این میان سهم زیادی از مسائل مربوط به این رویکرد تحولی، به آگاهی معلمان و مربیان از چگونگی این نظام آموزشی تخصیص می‌یابد. این مقاله به بررسی دیدگاه‌های بنیادی در آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، فلسفه آموزش فراگیر، ارزش‌ها و باورهای بنیادی، تحلیل موانع و فرصت‌ها، مشکلات موجود و توصیه‌هایی در مورد آموزش فراگیر می‌پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظام آموزشی ، آموزش فراگیر

عنوان انگلیسی From Mainstreaming to Inclusive Education: A Transition in the Educational System
چکیده انگلیسی مقاله  Justice is one of the top properties all over the world. It seems that one of the most basic strategies for accessing multilateral justice to be the facilitating of access to Inclusive education as a transition in the educational system. The purpose of establishing Inclusive education is the search for and understanding academic needs for all the students. However, the focus of this transitional system is on the students who are vulnerable against rejection and deprivation or need special education. Educational experts believe that the conditions ruling over the educational system can not accommodate the social, emotional and educational needs of the students with special needs under the current conditions. They believe that an educational system based on the separation of individuals according to their ability and disability will naturally end in pushing this group into isolation. The gap created as a result of this kind of educational system not only leads to the separation of students with special needs from mainstream students, but also misunderstanding them. The creation of a suitable environment in the in the society capable of admitting students with special needs is a vital issue. Therefore, paying attention to Inclusive education and planning for carrying it out is an inevitable necessity. It is, also, obvious that such a program should take place as soon as possible so that these students can be more tolerant living in a normal society. Meanwhile, a big portion of the problems related to this transitional approach, is related to the knowledge of these teachers and educators about the way this educational system works. This article deals with the fundamental views in the education of students having special needs, the philosophy of transitional education, fundamental values and beliefs, the analysis of opportunities, the current problems and recommendations for the transitional education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mainstreaming, Inclusive Education

نویسندگان مقاله محمد عاشوری | mohammad ashoory
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سیده سمیه جلیل آبکنار | seyyedeh sommayeh jalil abkenar
رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165094.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات