تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۱۷، صفحات ۵-۱۷

عنوان فارسی بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی استان بوشهر
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی بود. بدین منظور از میان معلمان شاغل در مدارس استثنایی استان بوشهر در سال تحصیلی 90 - 1389، نمونه‌ای به حجم 160 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. برای جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه کیفیت زندگی شغلی استفاده و روایی و پایایی آن محاسبه و تأیید گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد که به طور کلی، کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی استان بوشهر در حد مطلوب بوده و در این بین، بیشترین میزان کیفیت مربوط به مؤلفه قانون‌گرایی در سازمان شغلی و کمترین میزان کیفیت نیز متعلق به مؤلفه تأمین فرصت­های بلاواسطه برای توسعه و استفاده از قابلیت‌های انسانی است. همچنین در مؤلفه‌های پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی و یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان شغلی تفاوت معنا‌داری در میزان کیفیت زندگی شغلی معلمان مرد و زن مدارس استثنایی وجود دارد، در حالی که بین مؤلفه‌های کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی دارای سوابق خدمتی مختلف تفاوت معناداری مشاهده نگردید. به علاوه، یافته‌ها نشان داد که در مؤلفه‌های تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم و یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان شغلی، در بین معلمان با مدارک تحصیلی مختلف و در مؤلفه‌های محیط کار ایمن و بهداشتی و قانون‌گرایی در سازمان شغلی در بین معلمان دوره‌های مختلف تحصیلی تفاوت معنا‌داری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Analysis of Work Life Quality for Exceptional Schools Teachers in Bushehr Province
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to analyze the work life quality of exceptional schools’ teachers. For this purpose, a sample of 160 teachers using the classified random sampling method across the Bushehr exceptional schools teachers in the academic year 2010-2011 was selected. To collect the data, work life quality questionnaire was used and its admissibility and reliability was calculated and confirmed. The results of the analysis of data indicated that, generally, work life quality of exceptional schools teachers in the province of Bushehr is desirable. Meanwhile, the highest quality rate belongs to the component of constitutionalism in the work organization and the lowest quality belongs to the component of immediate opportunities for development and using human capabilities. Also, as far as the fair and adequate compensation safe and healthy working environment and the social cohesiveness in the professional organization are concerned, there is a significant difference in the work life quality of male and female teachers in exceptional schools. However, there was not any significant difference between the components of work life quality of teachers in exceptional schools, having various service backgrounds. Additionally, the data showed that there is a significant difference between the work life quality of exceptional school teachers with various academic degrees as far as the component of safe and healthy work environment and constitutionalism in the professional organization are concerned.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحمت اله مرزوقی | rahmatollah marzooghi
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

نصراله نوروزی | nasrollah noroozi
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محمد اسماعیل نیکخو | mohammad esmaeil nickhoo
رشته فلسفه تعلیم و تربیت


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165090.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات