تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۱۳، صفحات ۵-۱۴

عنوان فارسی ارتباط بین ابعاد شخصیت (مدل ۵ عاملی) و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس استثنایی استان خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه، توضیح ارتباط بین ابعاد 5 گانه‌ی شخصیت و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس استثنایی استان خراسان شمالی می‌باشد.96 معلم از مدارس استثنایی استان خراسان شمالی، ابزارهای این پژوهش را کامل کردند: 1- پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ شامل 22آیتم که در سه زیرمقیاس: فرسودگی عاطفی، نقصان موفقیت فردی و مسخ شخصیت، فرسودگی شغلی معلمان را ارزیابی می‌کند. پرسشنامه مدل 5 عاملی شخصیت با 44 سوال ابعاد مختلف شخصیت شامل: برون‌گرایی، توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی، روان‌رنجوری و گشودگی به تجارب را ارزیابی می‌کند. ثبات درونی پرسشنامه‌ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0.77و 0.81به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌های کالموگروف اسمیرنوف یک نمونه‌ای و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی‌داری 05/0 ≤ P استفاده شد. نتایج یافته‌ها نشان داد که افراد با سطوح بالاتر روان رنجوری و سطوح پایین‌تر برون‌گرایی، توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی و گشودگی به تجارب بیشتر در معرض فرسودگی شغلی قرار می‌گیرند. بنابراین اگر آموزش و پرورش از یک ارزشیابی شخصیت به عنوان قسمتی از فرایند و سیستم استخدام، استفاده نمایند، می‌توانند معلمانی که احتمالاً دچار فرسودگی شغلی خواهند شد، را شناسایی کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شخصیت، فرسودگی شغلی، مدارس استثنایی

عنوان انگلیسی The Correlation between Personality Dimensions (Five- Factor Model) and Job Burnout in Teachers of Exceptional Schools in North Khorasan
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to investigate the correlation between personality dimensions (Five-Factor Model) and job burnout in teachers of exceptional schools in north Khorasan. For this aim 96 teachers of exceptional schools in North Khorasan province (N=141) completed instruments in this study: 1-The Maslach burnout inventory (MBI et al., 1981), contains 22 items that measures three subscales of job burnout: emotional exhaustion, depersonalization, and the lack of a sense of personal accomplishment. 2-Big Five Inventories (BFI, John et al., 1991), with 44 items assess the 5 dimensions of personality: conscientiousness, neuroticism, extraversion, agreeableness, and openness. Cronbach's alpha coefficient was utilized to examine the internal reliability of MBI (r=0.77) and BFI (r=0.81). Data were analyzed with one-sample kolmogrov-smirnov and Person Correlation coefficient, in significant level of P0.05. Our findings indicate that individuals who are higher in neuroticism and lower in extraversion, conscientiousness, and agreeableness are more prone to experience job burnout. So, If education organization use personality assessment as part of their selection systems, then they would be well informed of teachers that are likely to burnout.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality, Job Burnout, Exceptional Schools

نویسندگان مقاله محسن وحدانی | mohsen vahdani
رشته مدیریت ورزشی

مهرداد محرم زاده | mehrdad moharram zadeh
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

میرحسن سیدعامری | mir hasan seyyed ameri
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-33&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165061.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات