تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۱۹، صفحات ۲۱-۲۹

عنوان فارسی دسترسی به برنامه درسی عمومی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
چکیده فارسی مقاله جدیدترین رویکرد در برنامه درسی دانش­آموزان با نیازهای ویژه، رویکرد دسترسی به برنامه درسی عمومی است. رویکرد دسترسی دانش­آموزان با نیازهای ویژه به برنامه درسی عمومی با تصویب قوانین فدرالی و ایالتی در ایالات متحده آمریکا (از قبیل قانون آموزش افراد با ناتوانی­ ها و قانون هیچ کودکی نباید از آموزش محروم شود) و آگاهی و افزایش انتظارات والدین، معلمان و متخصصان از توانمندی­های دانش­آموزان با نیازهای ویژه در طول بیش از سی سال پژوهش و تجربه آغاز شده است. به همین دلیل در این مقاله پس از ارائه مقدمه، دسترسی به برنامه درسی عمومی تعریف شده است. سپس ضرورت دسترسی دانش آموزان با نیازهای ویژه به برنامه درسی عمومی و چگونگی دسترسی آنان به برنامه درسی عمومی مورد بحث قرار گرفته است. همچنین ضرورت همکاری معلمان و کارمندان دانش آموزان با نیازهای ویژه و عادی جهت حمایت از دانش آموزان با نیازهای ویژه برای دسترسی به برنامه درسی عمومی توضیح داده شده و نقش فن­آوری در کمک به دانش ­آموزان با نیازهای ویژه جهت دسترسی به برنامه درسی عمومی مورد تأکید قرار گرفته است. سرانجام، شرایط دسترسی دانش ­آموزان با نیازهای ویژه به برنامه درسی عمومی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دسترسی ، برنامه درسی عمومی، دانش آموزان با نیازهای ویژه

عنوان انگلیسی Having Access to General Curriculum for Students with Special Needs
چکیده انگلیسی مقاله The latest approach in the curriculum of students with special needs is having access to general curriculum. Access to the general curriculum approach for students with special needs was initiated with the passing of federal and state laws in the United States of America called Individuals with Disabilities Education Act (IDEA), the No-Child-Left-Behind Act (NCLB) and increasing awareness and expectations of parents, teachers and experts about the capabilities of students with special needs over thirty years of research and experiences. As a result, in this article, after the introduction, access to general curriculum is defined. Then, the necessity and the method for the students with special needs having access to general curriculum have been discussed. Also, the need for the cooperation of special and general education teachers and staff for the support of students with special needs to have access to general curriculum has been described and the role of technology in helping the students with special needs to have access to general curriculum has been emphasized. Finally, the conditions for the access of students with special needs to general curriculum have been presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Access, General Curriculum, Students will Special Needs

نویسندگان مقاله قربان همتی علمدارلو | ghorban hemmati alamdarloo
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

عباسعلی حسین خانزاده | abbasali hosseinkhanzadeh
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-122-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165034.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات