|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۲۸، صفحات ۲۱-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی بازی درمانی برحافظه دیداری وتمرکز وتوجه دانش آموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه تجربی (طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه گواه) است که با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر حافظه دیداری، تمرکز و توجه، دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شده است. روش: بدین منظور، 30 نفر از 50 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی آموزشپذیر پایه اول ابتدایی شاغل به تحصیل را (بر اساس نمرات آزمون تجدید نظر شده وکسلر) به صورت تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابتدا، آزمودنیها با آزمون کا.ال.تی و بنتون مورد بررسی قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایش مداخلههای بازیدرمانی را طی 13 جلسه چهل و پنج دقیقهای به صورت گروهی دریافت کرد، اما گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان دوره بازیدرمانی، هر دو گروه دوباره مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاکی از این استکه مداخلههای انجام شده برروی گروه آزمایش مفید بوده واین تفاوتها (952/0، 00/1) در نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه گواه معنادار نبوده است. نتیجه گیری: از داده های به دست آمده از پژوهش می توان استنباط کرد که بازی درمانی به طور معناداری میزان حافظه دیداری ، تمرکز و توجه آزمودنیها را افزایش داده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Examining the efficiency of play therapy on visual memory and concentration attention of Educable mental retardation students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: This research is a semi-empirical type research (pre-test and post-test with control group) which is done with the aim of examining the efficiency of play therapy on visual memory, concentration and attention of educable mentally retarded female students. Method: Therefore, 30 educable mentally retarded female students were selected according to Wechsler scale grades and then they were divided randomly to two groups control and experiment (15 students in each group). Both groups were examined by Benton and K.L.T. tests in their visual memory, concentration and attention. Then play therapy administered in experiment group in 13 sessions of 45 minutes. Finally, both groups complete post-tests. Results: Results indicate that interventions were useful and there is a significant difference between two groups (1/00, 0/952). Conclusion: Data show that play therapy has a significant influence on visual memory, concentration and attention. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهره خداپرست | zohreh khodaparast نیشابور شهرک قدس بزرگمهرشمالی4 پلاک 260
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-212-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165028.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|