تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۳۴، صفحات ۵۶-۶۴

عنوان فارسی تاثیر ورزش در دانش آموزان با کم‌توانی‌ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه: دانش ­آموزان با کم‌توانی‌ذهنی از جمله افرادی هستند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم تحرک کمتری داشته و به همین علت دچار ضعف‌های جسمی- حرکتی می‌شوند. تربیت­بدنی یکی از حوزه­ های مهم تعلیم و تربیت است که نقش مهمی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت ایفا می­کند. در این مقاله به ارایه نتایج پژوهش ­های مختلف که تاثیر روش­ های تمرینی و ورزشی گوناگون را بر عوامل مختلف آمادگی جسمی، کنترل قامت و شاخص­های جسمی، سلامت روانی و یادگیری مهارت­ها نشان داده­اند، پرداخته شده است. نتیجه گیری: نتیجه بررسی پژوهش­ های گوناگون نشان داد که ورزش در ابعاد گوناگونی برای دانش­ آموزان با کم‌توانی‌ذهنی سودمند است. این شاخص­ ها شامل بهبود آمادگی جسمی به ویژه قلبی- عروقی و آمادگی عضلانی، تعادل، وضعیت بدنی از جمله زوایای ستون فقرات و ناهنجاری­های اندام تحتانی، رفتار سازشی، سازگاری اجتماعی، رشد شناختی، یادگیری حرکتی وکاهش پرخاشگری هستند. تمرین­ها نیز می­تواند برنامه­ های تمرینی منظم یا رشته­ های مختلف ورزشی، روش ­های مستقیم و غیرمستقیم ورزشی از جمله کلاس­های تربیت بدنی مدرسه یا تمرین­های منظم مقاومتی با وزنه، تمرینات اصلاحی و بازی­ درمانی باشد. در نتیجه به نظر می­ رسد با برنامه مناسب فعالیت بدنی، این افراد فرصت خواهند داشت از لحاظ بدنی، روانی و مهارتی تربیت ­شده و یک زندگی فعال و سالم را هنگام ورود به بزرگسالی داشته باشند و این نشان از ضرورت فعالیت بدنی و تربیت­ بدنی در میان این افراد دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ورزش، دانش ­آموزان، کم‌توانی‌ذهنی.

عنوان انگلیسی Effects of Exercise on Students with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله Background: Mentally retarded children, because of special mental conditions are more sedentary than healthy people. Their physical inactivity leads to motor and body weaknesses. Physical education is one of the key areas of education plays an important role in achieving the goals of education. This paper presents the results of various researches about the effects of exercise on various factors, physical fitness, postural control and physiological characteristics, mental health and learning skills. Conclusion: The results of researches show that exercise is beneficial in many dimensions for students with intellectual disability. These indicators include improving physical fitness, especially cardiovascular and muscular fitness, balance, posture such as spinal angles and lower extremity anomalies, adaptive behavior, social adjustment, cognitive development, motor learning and the reduction of aggression. Exercises can also be training programs or different sports, direct and indirect methods including physical education classes in school or regular exercise and weight resistance exercises, corrective exercises or Play Therapy. As a result, this people with an appropriate exercise program will have the opportunity to be trained physically and mentally and dexterity. And therefore they can have an active and healthy life when entering adulthood and this shows the importance of physical activity and physical education among these people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Exercise, Children, Intellectual disability

نویسندگان مقاله محمد مشهدی | mohammad mashhadi
m.sc.
کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-657-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165025.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات