|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۳۴، صفحات ۱۵-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر نرمافزار چندرسانهای زبان بر آموزش زبان و گفتار کودکان آسیب دیدهشنوایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر نرمافزار چندرسانهای زبان بر آموزش زبان و گفتار کودکان آسیبدیدهشنوایی انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. از میان 60 نوآموز زیر 8 سال آسیب دیدهشنوایی استان مازندران 30 نفر بهعنوان نمونه به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به 2 گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. پیش آزمون از هر 2 گروه گرفته شد و بعد گروه آزمایش به مدت 2 ماه (15 جلسه) با نرمافزار آموزشی چندرسانهای زبان و گفتار آموزش دیدند. در پایان از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزارهای این پژوهش، آزمون تولد و نرمافزار چندرسانهای زبان و گفتار بود و برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش با نرم افزار در رشد گفتار و زبان کودکان آسیبدیدهشنوایی تاثیر معنیدار دارد و (P< 0/05) عملکرد کودکانی که بهوسیله نرمافزار چندرسانهای آموزش دیدند، در مقایسه با کودکانی که آموزش ندیدند، در آزمون زبان و گفتار بهطور قابلملاحظهای بهتر شده است. نتیجه گیری: آموزش با نرمافزار چندرسانهای در رشد واژگان تصویری، درک دستوری و تولید کلمه کودکان آسیبدیدهشنوایی تاثیرگذار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Language Multimedia Software on Training Language and Speech to Children with Hearing Impairment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The aim of study is to determine the effect of language multimedia software on training language & speech to hearing-impaired children Method: this is a semi –experimental research with pre and post-test. From 60 hearing- impaired children, 30 participates were selected by simple random method as sample. The sample group has been divided into 2 groups of control & experiment. Pre-test has been performed before any intervention. Then, both groups were given post-test after training courses. Data were analyzed by covariance analysis. Results: The results indicate that Training by software was effective on improvement of children with hearing (p>0.05). The performance of children who trained by multimedia software has improved significantly in compare with the ones who didn’t receive such training. Conclusion: Training through software has been effective on pictorial vocabulary, grammar perception and word production growth. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نقی موسوی کیاسری | naghi mosavi kiasari naghi_msv@yahoo.com, m_rasti66@yahoo.com
علی اصغر بیانی | ali asghar bayani aabayani@yahoo.com
مریم راستی | maryam rasti m_rasti66@yahoo.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-442-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165020.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|