تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۳۴، صفحات ۵-۱۴

عنوان فارسی مقایسه خودبیمارانگاری، اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی در مادران دانش‌آموزان با و بدون مشکلات ویژه یادگیری
چکیده فارسی مقاله زمینه: هدف پژوهش حاضر مقایسه خودبیمارانگاری، اضطراب اجتماعی و اجتناب ­شناختی در بین مادران دانش ­آموزان با و بدون مشکلات ویژه یادگیری بود. روش: روش پژوهش علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مادران دانش­آموزان 9 تا 14 ساله با و بدون مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال 1392 بود. آزمودنی­ های پژوهش شامل 80 نفر از مادران دانش­ آموزان با مشکلات ویژه یادگیری بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و 80 نفر از مادران دانش­ آموزان عادی که به شیوه همتاسازی (بر اساس سن مادر، تحصیلات و تعداد فرزندان) انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده‌ها از مقیاس­ های خود‌بیمار‌انگاری، اضطراب‌اجتماعی و اجتناب‌شناختی استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌وسیله تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین مادران دانش‌آموزان با و بدون مشکلات ویژه یادگیری در خودبیمار­انگاری، اضطراب­اجتماعی و اجتناب­شناختی تفاوت معناداری وجود دارد ( P< 0/001) نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می­ دهد که مادران کودکان با مشکلات ویژه یادگیری در مقایسه با مادران کودکان بدون مشکلات ویژه یادگیری از خودبیمارانگاری، اضطراب اجتماعی و اجتناب­شناختی بیشتری رنج می­برند، بنابراین انجام مداخله­ های آموزشی و درمانی برای بهبود وضعیت روان­شناختی مادران دانش ­آموزان با مشکلات ویژه یادگیری ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison between Hypochondriasis, Social Anxiety and Cognitive Avoidance in Mothers of Students with and without Learning Disability
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of this study is the comparison between Hypochondriasis, social anxiety and cognitive avoidance among mothers of students with and without learning disability. Method: This study is causal - comparative. The population consisted of all mothers with children 9 to 14 years old with and without learning disability in 2013, in Ardabil city. The research sample consisted of 80 mothers of students with learning disability who were selected using available sampling method. 80 mothers of normal children through matching method (based on mother’s age, level of education and number of children) were selected. To collect data the Hypochondriasis, social anxiety disorder and cognitive avoidance scales were used. The gathered data were analyzed by multivariate analysis of variance. Results: Results indicated that mothers of children with and without disability learning, there exist a significant difference in the Hypochondriasis, social anxiety and cognitive avoidance (P