تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۲۰، صفحات ۱۵-۲۶

عنوان فارسی بررسی میزان شیوعِ‎ ‎انواع زورگویی در مدارس راهنمایی شهرستان یزد از دیدگاه دبیران
چکیده فارسی مقاله هدفِ اصلی این پژوهش، بررسی میزان شیوع انواع زورگویی در مدارس راهنمایی از دیدگاه دبیران بود. تعداد 416 نفر از دبیران شاغل در این بخش (200 نفر دبیر مرد و 216 نفر دبیر زن) به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب و در نظر سنجی شرکت کردند. برای سنجش میزان انواع زورگویی از پرسشنامه 15 گویه­ای محقّق ساخته استفاده شد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­های پژوهش نشان داد که بالاترین میزان وقوع زورگویی در پسران، به ترتیب برای لقب دادن (43 درصد)، مسخره کردن (42 درصد)، فحش دادن (36 درصد) و لگد زدن (34 درصد) می­باشد. در دختران نیز بالاترین میزان زورگویی متعلّق به مسخره کردن دیگران بود (9/26 درصد). در مقایسه­ی بین پسران و دختران، مشخص شد که پسران در اکثریت انواع زورگویی، به جز شایعه پراکنی، محروم کردن دیگران از حضور در گروه و به هم زدن دوستی­ها، تفاوت معناداری با دختران دارند. بر این اساس، پسران بیش از دختران انواع زورگویی­های مربوط به طبقه­بندی­های سه گانه را مرتکب می­شوند. از آنجایی که این پژوهش نشان می­دهد که انواع زورگویی به ویژه زورگویی­های کلامی در مدارس راهنمایی شایع است. مدارس باید از طریق اجرای برنامه­های ضد زورگویی، میزان آن را کاهش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زورگویی، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Prevalence of Types of bullying in schools in Yazd city from the perspective of ‎teachers‎
چکیده انگلیسی مقاله This study examined the prevalence of bullying in schools from the perspective of the teachers. In this Research 416 ‎teachers were employed in secondary sector (200 men and 216 women) selected to a cluster random sampling method ‎and participated in the survey. For measuring different types of bullying a 15-Items questionnaire was made. Data ‎were analyzed using descriptive statistics and Chi square test. Results: Findings showed that the highest incidence of ‎bullying in boys, respectively, for the name calling (43%), making fun of others (42%), Insult (36%), and kicking (34%) ‎is. In girls, the highest rates of bullying, was “making fun of others” (26/9%). In the comparison between boys and girls, ‎the boys were in the majority of types of bullying, but the rumors, excluding others from participation in, and to disrupt ‎friendships, girls are significantly different. Accordingly, boys more than girls, were committed all types of bullying ‎related to the three categories. Since this study shows that types of bullying -particularly verbal bullying- is common, ‎schools should be reduce the rate, through anti-bullying programs.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله bullying, students‎

نویسندگان مقاله کاظم برزگر بفرویی | kazem barzegar bafrooei
yazd
یزد، صفاییه، دانشگاه یزد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

حسن خضری | hasan khezri
shiraz
شیراز، دانشگاه آزاد فیروزآباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی فیروزآباد (Islamic azad university of firouzabad)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-111-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165014.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات