تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۲۰، صفحات ۷-۱۴

عنوان فارسی اثربخشی معلمان کلاس های عادی بر فرایند آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه و عوامل مؤثر بر آن
چکیده فارسی مقاله نیازهای ویژه به صورت اختلالات رفتاری- روانی، نارسایی های یادگیری و ناتوانی های جسمانی بر فرایند آموزش دانش آموزان اثر دارند. هدف از اجرای این پژوهش، تعیین اثربخشی معلمان کلاس های عادی بر فرایند آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه و عوامل مؤثر بر آن می باشد. این پژوهش با رویکرد کیفی ، با استفاده از مصاحبه های بحث گروهی متمرکز با 10 معلم، 10 دانش آموز با نیازهای ویژه و 8 نفر از والدین کودکان با نیازهای ویژه انجام شده است. روش نمونه گیری مبتنی بر هدف تا رسیدن به اشباع داده ها بوده است. مصاحبه‌ها ضبط و نوشته شده و سپس تجزیه و تحلیل شده اند. تجزیه و تحلیل داده ها منجر به ظهور مفاهیمی از اوصاف اثربخشی معلم چون اثرگذار ابدی، امنیت دهنده، تغییر دهنده مسیر زندگی شد. به عنوان عوامل تأثیرگذار سه عامل: الف- شناخت کامل معلم از نقش های خود در رابطه با این دانش آموزان ب- شناخت معلم از نیازهای ویژه دانش آموزان ج- درک موقعیت مناسب، نیز در فرایند آموزش این دانش آموزان تعیین گردید. یکی از بهترین حمایت ها از آموزش همگانی و پاسخ دهی به نیازهای ویژه رو به گسترش دانش آموزان، حمایت از معلمان کلاس های عادی و تقویت آنان به عنوان یک عنصر مهم در فرایند آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه جهت مدیریت بر سه عامل تأثیرگذار ذکر شده بر آن می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، دانش آموزان با نیازهای ویژه، کلاس های عادی

عنوان انگلیسی The effectiveness of teachers of normal classes on education process of Children with special needs and effective factors on it
چکیده انگلیسی مقاله Special needs as psycho-behavioral disorders, learning disorders and physical disabilities have effect on education process of students. The aim of this research is to determine the effectiveness of teachers of normal classes on education process of children with special needs and effective factors on it.This study was qualitative, with basal theory method, by using focal group discussion with 10 teachers, 10 students with special needs and 8 parents of them. The sampling method was simple an available until the data saturation. The interviews were recorded, next have been written, after that they have been analyzed. The data analysis showed new concepts of effectiveness qualities of teacher as eternal impact, security giver, and changer of life route. Three effective factors have also been determined in education process of these students: a) Complete recognition of teacher about his roles in relation to these students, b) recognizing the special needs of students by teacher, c) Perception of appropriate situation.One of the best supports of general education and responding to increasing of special needs of students is support of normal classes’ teachers and enforce them as a important element in education process of students with special needs in order to managing of 3 above effective factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Students with special needs, normal classes.

نویسندگان مقاله نجم السادات موسوی | najmolsadat mousavi
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

فیروزه ساجدی | firoozeh sajedi
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-24&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165013.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات