تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۳۵، صفحات ۶۳-۷۱

عنوان فارسی روش‌های ارزیابی و درمان کودکان و نوجوانان با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله زمینه: این پژوهش با هدف شناسایی طرح مشکلات و روش‌های ارزیابی و درمان کودکان و نوجوانان با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی انجام شد. خطری که در زمینه تشخیص این اختلال وجود دارد این‌که گاهی اوقات دامنه وسیعی از رفتارهایی که به علل متعددی ایجاد می‌شوند، به اشتباه به‌عنوان اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی تشخیص داده شوند. نتیجه گیری: متخصصان مدرسه و بالینی باید در تشخیص، دقیق باشند و زمینه خانوادگی و سایر ملاک‌های تشخیصی را به‌دقت در نظر بگیرند. ارزیابی بالینی این اختلال باید جامع و چندبعدی باشد و پس از ارزیابی جامع و تشخیص دقیق، مداخله‌های درمانی آغاز شود. در فرآیند درمان کودکان و نوجوان دارای اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی انواع مختلفی از مداخله‌های دارویی و روان‌شناختی مورد توجه قرار گرفته که شامل درمان دارویی، مداخله‌های رفتاری، شناختی- رفتاری، آموزش والدین، آموزش مهارت‌های اجتماعی، آموزش آرمیدگی و درمان‌های چند الگویی است. برنامه درمانی جامع، برنامه‌ای است که والدین، معلمان، روان‌شناسان مدرسه، پزشکان و متخصصان بالینی در اجرای آن با هم مشارکت و همکاری موثر داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی، روش‌های ارزیابی، روش‌های درمان

عنوان انگلیسی Assessment and Treatment of Children and Adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of this Research was to identify problems and treating methods of children and adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The risk of mistake in diagnosing ADHD includes a wide range of behaviors that would be differentiated from ADHD. Thus, clinical and school specialists should take care in diagnosis and take family record and other diagnosis criteria into account. Conclusion: Clinical assessment of ADHD should be comprehensive and multidimensional. Therapeutic interventions should begin after comprehensive assessment and exact diagnosis. Several pharmaceutical and psychological interventions such as medication, behavioral interventions, cognitive behavioral interventions, training parents, training social skills, relaxation and multimodal therapies have been proposed for treating children and adolescents with ADHD. A comprehensive treatment plan is what teachers, school psychologists, physicians and clinical specialists effectively cooperate in its performance. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید اسدی | hamid asadi
tehran, hemmat ...
تهران همت غرب شهرک سپاه مجتمع سیمان تهران بلوک آ2 واحد 29

فریبا یزدخواستی | fariba yazdekhasti
department of psychology
اصفهان دانشگاه اصفهان گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

ثریا حسینی رضی | soriia hoseinirazi
tehran, hemmat ...
تهران همت غرب شهرک سپاه مجتمع سیمان تهران بلوک آ2 واحد 29


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-335-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165011.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات