تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۳۵، صفحات ۵۲-۶۲

عنوان فارسی نقش بازی‌های حرکتی، نقاشی و موسیقی در کاهش مشکلات رفتاری ‌ـ ‌تحصیلی کودکان دارای مشکلات یادگیری
چکیده فارسی مقاله زمینه: امروزه شاهد شیوع روزافزون ناتوانی‌ها و مشکلات یادگیری در بین دانش‌آموزان هستیم. این اختلال‌ها در 3دسته کلی اختلال خواندن، اختلال ریاضی و اختلال نوشتاری قابل‌تقسیم هستند که بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی دانش‌آموزان تاثیرگذارند. به دلیل این­که دانش‌آموزان به‌عنوان منابع انسانی و قشر کارآمد جامعه نقش بسزایی در آینده هر کشور بازی­می‌کنند، آشکار است تا چه اندازه لزوم دستیابی به روش‌هایی برای کاهش مشکلات رفتاری و تحصیلی در آن‌ها ضروری به­ نظرمی‌رسد. در پژوهش حاضر از بین روش‌های درمانی موجود به‌طور اختصار بازی‌های حرکتی، نقاشی و موسیقی مورد بررسی قرارگرفته‌اند. بررسی‌ها نشان­داد بازی‌های حرکتی ریتمیک در بهبود عملکرد آزمودنی‌ها و کاهش این نوع مشکلات موثر است. این بازی‌ها سبب افزایش مهارت حل مسئله، برنامه‌ریزی و مهارت سازمان‌دهی رفتاری ـ هیجانی در کودکان با مشکلات یادگیری می‌شد. نتیجه‌گیری: با توجه به این­که نتایج نشان­داده­بود استفاده از نقاشی می‌تواند نقش موثری در کاهش مشکلات رفتاری کودکان دارای مشکلات یادگیری ازجمله پرخاشگری داشته­باشد. باید معلمان و والدین در جریان سودمندی این نوع درمان که به­طور تقریبی برای همه کم‌هزینه و امکانپذیر است، قراربگیرند و برای استفاده از آن آموزش‌ها و تشویق‌های لازم را دریافت­ کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Motion Games, Art and Music in Reducing Behavioral Problems in Children with Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Background: Today, the prevalence of learning disabilities is increasing among students. These disorders are categorized in three categories: reading disorder, mathematics disorder, impairment is written on academic performance that affect on educational and social performance of children. Students play an important role as human resources, then, achieving useful strategies are necessary. The aim of this study was to investigate the treatment strategies. Studies showed that rhythmic exercises improve performance of students. It also improves problem-solving, planning, organization of emotion- behavior in children with learning disabilities Conclusion: The results showed that painting can be considered effective in reducing behavioral problems in children with learning disorders. Parents and teachers should be aware of effectiveness and usefulness of these strategies and use them in their training procedure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کاظم برزگر بفرویی | kazem barzegar bafrooei
یزد، دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

مرضیه میرجلیلی | marzieh mirjalili
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

اعظم شیرجهانی | ahzam shirahany
یزد


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-111-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165010.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات