مجله مطالعات آموزشی نما، جلد ۱۳، شماره سال هفتم اول نیمسال اول تحصیلی، صفحات ۴۳-۵۴

عنوان فارسی تحلیل وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان (مورد کاوی: دانشگاه علامه طباطبائی)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه یکی از کنش‌های مورد انتظار از دانشگاه نهادینه سازی اخلاق و پرورش هوش اخلاقی دانشجویان می‌باشد در این راستا هدف از این پژوهش، تحلیل وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی می‌باشد. روش‌ها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی و طرح پژوهش پیمایش نظرات بود. جامعه آماری آن را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در پنج دانشکده (روانشناسی و علوم تربیتی، علوم سیاسی و حقوق، مدیریت و حسابداری، ادبیات و ارتباطات) در سال 1396-97 تشکیل دادند و جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه هوش اخلاقی (MCI) لینک و کیل با 10 مولفه استفاده شد. لذا با بکارگیری از نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل داده‌ها صورت گرفت و از آزمون‌های توصیفی و همبستگی به کار گرفته شد. نتایج: از بین 316 دانشجوی شرکت‌کننده در پژوهش، 190 نفر (61 درصد) زن و 122 نفر (39 درصد) مرد بودند که هوش اخلاقی با میانگین کل (71.8) در سطح متوسط و خوب ارزیابی شد چرا که بر اساس امتیازدهی این پرسشنامه امتیاز بین (70-79) سطح متوسط و خوب قلمداد می‌شود. بنابراین ویژگی‌های وفای به عهد و پیمان، راستگویی و بیان حقیقت و قبول مسئولیت برای خدمت به انسان‌ها به ترتیب بالاترین رتبه و کمترین آن مربوط به اعتراف به اشتباهات و کوتاهی‌ها می‌باشد. نتیجه‌گیری: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی از هوش اخلاقی در سطح خوب برخوردارند و پرداختن به این مسئله اهمیت زیادی برای دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان دارد چراکه دانشجویان به عنوان نیروی کار آینده با ابعاد هوش اخلاقی بالا نقش تاثیرگذاری در ساختن جامعه با اخلاق و سالم ایفا می‌کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش، هوش اخلاقی، دانشجویان، دانشگاه

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد کیخا |


منیره حاجی علیان |


مژگان محمدی مهر |


فاطمه دارابی |


محسن خوشناوند |



نشانی اینترنتی http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-77-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1992/article-1992-1548631.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات