مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۷۵-۱۹۷

عنوان فارسی تأثیر فضای پیاده‌روهای شهری بر حیات اجتماعی جوانان (مطالعه موردی: پیاده‌روهای شهر آمل)
چکیده فارسی مقاله شهر آرمانی، شهری است که به بهترین وجه با استفاده از قدرت فناوری مدرن، به ارتباطاتی سازنده میان افراد حاضر در فضاهای باز شهری می‌پردازد. جوانان با داشتن ارتباطات مفید در شهر می‌توانند به انواع نیازهای خود در دوره جوانی پاسخ دهند. هدف این مقاله بررسی میزان تأثیر فضای پیاده‌روهای شهری بر برطرف‌شدن نیازهای جوانان در این فضاست. پژوهش حاضر پیمایشی است که جامعه آماری آن شامل تمامی جوانان 15-29 سال شهر آمل است. با استفاده از فرمول کوکران نیز 300 نمونه انتخاب شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه است. در بررسی متغیرهای زمینه‌ای، جنس و میزان تحصیلات با ارتباطات اجتماعی در فضای پیاده‌رو رابطه معناداری دارد. سن نیز بر دو بعد ارتباطات اجتماعی و اوقات فراغت مؤثر است. همچنین وضعیت تأهل بر بعد اوقات فراغت در فضای پیاده‌رو تأثیر می‌گذارد؛ به‌طوری‌که افراد مجرد، از این فضا برای فراغت خود بیشتر استفاده می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد پایگاه اقتصادی-اجتماعی بر میزان ارتباطات اجتماعی تأثیرگذار است. سرمایه فرهنگی افراد بر بعد اوقات فراغت و ویژگی محیطی فضای پیاده‌روها معنادار است. همچنین میزان سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از فضا و مطلوبیت فضایی بر میزان ارتباطات اجتماعی، احساس امنیت و نگرش جوانان درمورد ویژگی محیطی این فضا تأثیرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating of urban pavements spacein youth social life (case study:Pavements Amol city)
چکیده انگلیسی مقاله Utopia is a city which makes an effective relationship between people in open spaces exploiting the power of modern technology. The youth can meet their needs during their adolescence by having useful relationships in the city. The purpose of this Article is to investigate the youth's social communications and fulfill their needs in pavements space.This research was conducted as a survey research. Population in this research was all the 15-29 year-old youth in Amol. 300 samples were chosen by using Kokran formula. Data gathered was through questionnaire. For this space, four dimensions (social relationships, leisure time, safe feeling, environmental features and facilities) were investigated. In investigating background variables, Gender and educational level have a significant relationship with social communication in the pavement space. Age has been effective in two dimensions of social communication and leisure. Also, the marital status is affected On the dimension leisure time in the pavement space in that way single people more use in this space for their leisure. In this research, five independent variables were measured with four dimensions of pavement space, that including social-economic base, cultural capital, social capital, range of space utilization and utility of the space is used. results show that social-economic base affects the social communication.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهشته محمدی |
کارشناس ارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندران

محمود شارع‌پور |
استاد دانشگاه مازندران


نشانی اینترنتی https://jisr.ut.ac.ir/article_70920_c70973dd0d2fc352dd4283c095380166.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-1497668.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات