مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۹-۸۵

عنوان فارسی کاوش کیفی فرایندهای برساخت هویت اجتماعی در میان دانشجویان بلوچ: به‌سوی نظریه ای زمینه‌ای
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف کاوش کیفی فرایندهای برساخت هویت اجتماعی در میان دانشجویان بلوچ صورت گرفته و برای این منظور از نظریه زمینه‌ای استفاده شده است. مشارکت‌کنندگان دانشجویان بلوچ مقطع ارشد و دکتری دانشگاه‌های دولتی هستند. داده‌ها به‌کمک مصاحبه عمیق به‌دست آمد و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده‌ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد که نتیجه تحلیل آن‌ها دستیابی به پنج مقوله و یک مقوله هسته است. مقولات محوری عبارت‌اند از: ناهمسازی مذهبی و هویت حاشیه‌ای، نپذیرفتن بوروکراتیک، دفع دیوانسالارانه هویت بلوچی، نقش بازنمایی منفی رسانه‌ها در برساخت هویت حاشیه‌ای، مکان‌مندی نامطلوب، نقش جغرافیا در برساخت هویت حاشیه‌ای، مشروعیت‌یافتگی حاشیه‌ای‌شدن و نقش قانون در برساخت هویت حاشیه‌ای. مقوله هسته نیز عبارت است از هویت حاشیه‌ای و برساخت هویت اجتماعی حاشیه‌ای. یافته‌ها نشان می‌دهند بستری مانند موقعیت مذهبی قوم بلوچ، شکاف قومی و مذهبی در استان، موقعیت جغرافیایی نامطلوب و در کنار شرایطی مثل مذهب به‌مثابه مبانی سیاست، تبعیض قومیتی، واپس‌رانی اداری و مدیریتی، بازنمایی‌های منفی رسانه‌ای، مشروعیت‌بخشی قانونی، قرارگیری در مرز، دوری از مرکز و احساس عدم توزیع عادلانه امکانات سبب برساخت هویت حاشیه‌ای در میان دانشجویان بلوچ شده‌ است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Qualitative Exploring of Processes of Social Identity Construction among Baloch Students: Towards a Grounded Theory
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was qualitative explore processes of social identity construction among Baloch students at state universities. In this research, grounded theory has been used as one of the qualitative research methods. The research participants were Masters and Ph.D. Baloch students at state universities. Data are obtained through in-depth interviews. Interviews continued to reach theoretical saturation in the various interviewed subjects. Data analysis was performed using open, axial, and selective coding, which is a type of coding specifically for grounded theory. The result of data analysis is the achievement of five categories and a core category. The categories are: Religious dissonance and marginalized identity, Bureaucratic rejection; Bureaucratic Removal of Baloch identity, The role of negative media representation in building marginal identity, Undesirable location; the role of geography in the construction of marginalized identity and Legitimacy of marginalization; the role of law in the construction of marginalized identity. The core category is also marginalized identity; the construction of marginalized social identity. The findings also showed that the context and sources such as the religious situation of the Baloch people, the ethnic and religious gap in the province, the unfavorable geographical location, along with conditions such as religion as the basis of politics, ethnic discrimination, administrative and managerial reversal, negative media representations, legitimacy Legislation, Being on the border, distance from the center, and the feeling of a lack of fair distribution of facilities have created a marginalized identity among Baloch students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالطیف کاروانی |
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

اسفندیار غفاری‌نسب |
دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

حبیب احمدی |
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

منصور طبیعی |
استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://jisr.ut.ac.ir/article_70916_601812f07c441352ad9e31b679d8540a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-1497664.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات