|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۳۰-۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه مدلی کاربردی در قالب معیارهایی جهت ارزیابی وبسایتهای سینمایی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: امروزه وبسایتها با کاربریهای متنوع و متعدد، همه عرصههای اجتماعی، علمی، آموزشی، هنری، تجاری، اداری و ... را بهکلی دگرگون کردهاند. در این میان عالم سینما هم از این پیشرفتِ فناوری بینصیب نمانده است و انبوهی از وبسایتهای سینمایی راهاندازی شده است تا سینمادوستان را در این زمینه یاری رسانند. کاربری یک وبسایت هر چه که باشد هدف اصلی وبسایتها، ارائۀ خدمات سریع و آسان و جلب رضایت کاربران است و این هدف، تنها با اطمینان از کارآیی آنها به دست میآید و بررسی عملکرد و سنجش کارآیی وبسایتها، جز با ارزیابی آنها امکان پذیر نیست و تنها از این راه میتوان به نقاط قوت و ضعف وبسایتها پی برد و در مسیر اصلاح و تکمیل یا پیشرفت و توسعه آنها گام برداشت. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی وبسایتهای سینمایی ایران براساس مدل هرم سهسطحی میباشد. روش پژوهش: با استفاده از روش ارزیابانه تعداد 38 وبسایت سینمایی ایران با استفاده از دو سیاهه ارزیابی محقق ساختۀ معیارهای عمومی و تخصصی ارزیابی شده است. با استفاده از این دو سیاهه، نه معیار صفحهخانگی، ناوبری، محتوا، یافت پذیری، تعامل، خدمات اطلاعرسانی، خدمات ویژه، خدمات چندرسانهای و خدمات مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. یافته ها: نتایج ارزیابی نشان داده است وبسایتهای سینمایی ایران در قاعده مدل هرم سهسطحی که معیارهای عمومی قرار دارند در سطح خوب، در میانه هرم با معیارهای تخصصی مشترک در سطح مناسب و در رأس هرم که متشکل از معیارهای تخصصی ویژه است، در سطح مناسب میباشند. نتیجه گیری: وبسایتی کاملاً سینمایی تلقی میشود که حداقل از دو معیار خدمات ویژه و خدمات مشتریان واقع در رأس هرم، یکی را به صورت کاملاً حرفهای و کاربر پسند و در سطح بهترین وبسایتهای مشابه خارجی در وبسایت خود داشته باشد. به نظر میرسد که وبسایتهای سینمایی ایران در این مورد در ابتدای کار هستند و نیاز به فعالیت و کسب تجارب بیشتر دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سینما، وبسایت، ارزیابی وبسایت، سیاهه، مدل هرم سهسطحی |
|
عنوان انگلیسی |
A functional model for assessing Iran's cinematic websites |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Today, websites with diverse and varied uses have revolutionized all social, scientific, educational, artistic, commercial, and other fields of thought. In the meantime, the cinema has not gone away with this technological advancement, and a large number of cinema websites have been set up to help film makers in this field. Whatever the users of a website, the main purpose and the main goals is to provide quick and easy service and to satisfy users, and this goal is achieved only with the assurance of their efficiency and performance review and performance measurement. Web sites are not possible except by evaluating them. Only this way, one can see the strengths and weaknesses of the Web sites, and they have taken steps to refine or complete their progress and development. The purpose of this study was to evaluate the cinematic websites of Iran based on the three-level pyramid model. Methodology: Using evaluative method, 38 Iranian cinemas were evaluated using two public and specialized criteria. Using these two logos, not screening, navigation, content, availability, interaction, informational services, special services, multimedia services, and customer service have been evaluated. Results: The evaluation results show that Iran's cinema websites are based on the three-level pyramid model, which are general criteria, at a good level, in the middle of the pyramid with appropriate specialized standards at the head of the pyramid consisting of Specialized criteria are at the right level. Conclusion: A fully cinematic web site is considered to include at least two criteria for special services and customer service at the head of the pyramid, one in a highly professional and user-friendly manner, and at the level of the best of the same foreign websites Have your website. It seems that Iran's cinematic websites are beginning to work on this and need more activity and experience. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cinema, Website, Evaluation, Log, Tri-level pyramid model |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه زندیان | Fatemeh Zandian دانشگاه تربیت مدرس
لیلا فتحی | Leyla Fathi دانشگاه تربیت مدرس
محمد حسن زاده | Mohammad Hasanzadeh TMU دانشگاه تربیت مدرس تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-523-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/724/article-724-1493244.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|