آموزش علوم دریایی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی کارآمدی مدیران آموزشی مبتنی بر توانایی‌های شناختی و انگیزشی- هیجانی (مطالعه موردی: مدیران آموزشی یک سازمان نظامی)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف شناسایی توانایی های شناختی و انگیزشی- هیجانی موثر بر کارآمدی مدیران آموزشی در یک سازمان نظامی صورت گرفت. روش: روش این پژوهش از نظر ماهیت، کیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه الف) صاحب‌نظران و خُبرگان و ب) مدیران آموزشی کارآمد سازمان نظامی مورد مطالعه است. روش نمونه‌گیری نیز به صورت هدفمند بود. بر اساس این روش نمونه‌گیری، حجم نمونه مبتنی بر اشباع نظری بود. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده گردید که با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج:یافته‌های این تحقیق نشان داد که مهمترین توانایی های شناختی و انگیزشی- هیجانی موثر بر کارآمدی مدیران آموزشی از دیدگاه نخبگان و مدیران کارآمد سازمانی عبارت از منبع کنترل درونی، تفکرخلاقانه، تفکرواگرا، خلاقیت، تفکرسیستمی، تفکرتحلیلی، تفکرانتقادی، تفکرراهبردی، توانایی یادگیری مستمر، خودکارآمدی، ایمان، راهبردهای مقابله ای مسئله مدار، خودپنداره مثبت، خودآگاهی، هویت توفیق، ثبات هیجانی، مدیریت برخویشتن، همدلی است. آزمون دو جمله‌ای انجام شده بر روی داده های دلفی نیز نشان داد که همه مولفه های 18 گانه شناسایی شده در سطح 01/0 معنادار بوده و مورد تایید خبرگان هستند. بحث: یافته های پژوهش حاضر، اهمیت یکی از مهمترین مولفه های روان‌شناختی موثر بر کارآمدی یعنی توانایی های شناختی و انگیزشی- هیجانی را به سیاست گزاران، مدیران و رهبران آموزشی و اساتید و مربیان بیان می کند. این تحقیق نشان داد که توانایی های شناختی و انگیزشی- هیجانی نقش تعیین کننده ای در پیش بینی میزان کارآمدی مدیران آموزشی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Educational Managers Based on Cognitive and Motivational-Emotional Abilities (Case Study: Educational Managers of a Military Organization)
چکیده انگلیسی مقاله From the experts’ point of view, the most important component among the psychological factors affecting efficiency, cognitive and motivational-emotional abilities should be considered. Therefore, this study aimed to identify the cognitive and motivational-emotional abilities that affect the effectiveness of educational managers in a military organization. This research can be considered as a type of applied research based on the purpose. The method of this research is qualitative in nature. The statistical population of this study consists of two groups: a) experts; and b) effective educational managers of the studied military organization. The sampling method was also targeted. According to this method, the sample size was based on theoretical saturation. The interview method was used to collect information and the data were analyzed using content analysis method. The findings of this research showed that the most important cognitive and motivational-emotional abilities that affect the effectiveness of educational managers from the viewpoint of experts and effective organizational managers are the source of internal control, creative thinking, divergent thinking, creativity, system thinking, analytical thinking, critical thinking, Strategic thinking, continuous learning ability, self-efficacy, faith, problem-oriented coping strategies, positive self-concept, self-awareness, success identity, emotional stability, empathy management. The Binomial test on Delphi data also showed that all of the 18 identified components were significant at 0.01 level and were verified by experts. The findings of this study indicate the importance of one of the most important psychological factors affecting effectiveness, namely cognitive and motivational-emotional abilities, to policy makers, managers and educational leaders and lecturers and trainers. These findings are consistent with some of the previous research and are inconsistent with some. This research showed that cognitive and motivational-emotional abilities play a significant role in predicting the effectiveness of educational managers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی کرمی |
استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه جامع امام حسین(ع)

کیومرث فرح بخش |
دانشیار علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

عباس عباس پور |
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

غلامحسین رضایت |
استادیار علوم تربیتی دانشگاه جامع امام حسین(ع)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات