مجله سالمندی ایران، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۸۰-۴۹۳

عنوان فارسی کارکردهای اجرایی و تفکر خلاق در دوزبانه‌ها و یک‌زبانه‌های سالمندان ۶۰ تا ۸۰‌ساله شهر تهران
چکیده فارسی مقاله اهداف هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای اجرایی و تفکر خلاق در دوزبانه‌ها و یک‌زبانه‌های سالمند بود. مواد و روش ها روش پژوهش این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی و علّی و مقایسه‌ای است. جامعه آماری در این پژوهش همه سالمندانی بودند که برای گذراندن اوقات فراغت در پارک‌های سطح شهر تهران حضور پیدا می‌کنند. در این پژوهش 100 نفر سالمند (50 نفر تک‌زبانه فارسی و 50 نفر دو‌زبانه آذری‌فارسی) در دامنه سنی 60 تا 80 سال به روش نمونه‌گیری دردسترس با درنظرگرفتن ملاک‌های ورودی و خروجی و همچنین متغیرهای مدنظر پژوهش همچون سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، تک‌زبانه و دو‌زبانه‌بودن، وضعیت اقتصادی انتخاب و مطالعه شدند. همه سالمندان مطالعه‌شده ساکن شهر تهران، کاملاً هوشیار و قادر به پاسخگویی به آزمون‌ها و دردسترس بودند. برای گردآوری اطلاعات از ابزارهای اندازه‌گیری خرده‌مقیاس فراخنای ارقام آزمون هوش وکسلر بزرگسالان، آزمون دی 2، آزمون عملکرد مداوم و آزمون تفکر خلاق تورنس استفاده شد. یافته ها روش تحلیل داده‌ها، آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون مقایسه‌های زوجی بود. طبق نتایج پژوهش بین میانگین دو گروه سالمندان تک‌زبانه و دوزبانه در حافظه ارقام مستقیم، حافظه ارقام معکوس و کل حافظه کاری، همچنین در ابعاد توجه انتخابی در ابعاد بازداری شناختی در خلاقیت کل و ابعاد آن، تفاوت معنی‌داری از نظر آماری وجود دارد و این معنی‌داری به نفع میانگین گروه سالمندان دوزبانه است. نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد دوزبانگی در طول زندگی می‌تواند باعث بهبود عملکرد شناختی شود. در این راستا پیشنهاد می‌‌شود در تحقیقات آتی ضمن بررسی اثر دوزبانگی در پیشگیری از دمانس، با توجه به پیامدهای مثبت دوزبانگی، افراد ترغیب به یادگیری زبان دوم شوند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای اجرایی، تفکر خلاق، دو‌زبانگی، سالمندان

عنوان انگلیسی Executive Functioning and Creative Thinking in Bilinguals and Monolinguals Aged 60-80 Years Living in Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objectives The present study compared executive functions and creative thinking in older monolingual and bilingual adults. Methods & Materials This was a descriptive study with a causal-comparative design. Study population consisted of all elderly people enjoying parks in Tehran City, Iran to spend their leisure time. Of whom, 100 elderlies, including 50 monolinguals (Persian), and 50 bilinguals (Azeri-Persian) aged 60-80 years were selected using convenience sampling method and based on the inclusion criteria. The subjects were fully conscious, able to answer the questions, and accessible. The data collection tools were digit span memory test, Wechsler adult intelligence scale, D2 test of attention, continuous performance test, and Torrance tests of creative thinking. For analyzing the obtained data, multivariate analysis of variance and pairwise comparison tests were used. Results There was a significant difference between bilinguals and monolinguals in terms of forward span memory, backward span memory, and total working memory. Also, bilinguals reported a higher performance in the dimensions of selective attention and the dimensions of cognitive inhibition. Conclusion Bilingualism can improve cognitive function in the elderly. It is suggested that in future studies, while assessing the effect of bilingualism on the prevention of dementia, people be encouraged to learn a second language.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسیم السادات حسینی زاده | Nasim Sadat Hosseinizadeh
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

محمدحسین عبداللهی | Mohammad Hossein Abdollahi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

مهناز شاهقلیان | Mahnaz Shahgholian
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2218-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات