تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۵۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش شعرخوانی بر رشد عاطفی – اجتماعی نوزادان و خردسالان کم‌شنوا
چکیده فارسی مقاله زمینه: شعرها به‌عنوان نماد فرهنگی و ارزشی هر کشوری از نسلی ‌به نسل دیگر منتقل می‌شود و از تجربیات لذت­بخشی هستند که می‌توانند نقش مهمی در پیوند عاطفی والد-کودک و کمک به رشد عاطفی و اجتماعی کودکان داشته باشند. شعرهای کودکانه به ویژه در سال‌های ابتدایی که دوره حساس دل‌بستگی است نقش مهمی در ارتباط والد- فرزند ایفا می‌کند. این امر برای کودکان کم‌شنوا که به توان‌بخشی زودهنگام نیاز دارند از اهمیت به سزایی برخوردار است. روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و مطالعه کتابخانه‌ای انجام شد، بدین ترتیب که اطلاعات مختلف در مورد موضوع پژوهش از منابع اطلاعاتی مختلف شامل مقالات، کتاب‌های دانشگاهی و منابع علمی داخلی و خارجی از پایگاه‌های معتبر جستجوی علمی مانند Magiran،Elsevier،Wiley،PubMed و موتور جستجوی Google Scholar اطلاعات مربوط به بازده زمانی سال‌های 1996 تا 2017، گردآوری و مورد توصیف، تبیین و بحث قرار گرفت. نتیجه‌گیری: شعرخوانی نقش مهمی در رشد عاطفی اجتماعی کودک دارد و به‌عنوان یک‌زبان ارتباطی می‌تواند پیوند عاطفی کودک والد را تحکیم ببخشد و مهارت‌های اجتماعی مختلف را به کودک آموزش داد. در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی رشد عاطفی، هیجانی و اجتماعی در کودکان و نقش عوامل مؤثر بر آن، مهارت‌های اجتماعی/عاطفی را در کودکان ناشنوا بررسی کرده و با معرفی راهکارهای تسهیل‌کننده در رشد این مهارت‌ها به معرفی رویکرد شعرخوانی و تأثیر آن بر بهبود روند یادگیری در کودکان کم‌شنوا و ناشنوا بپردازد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شعرخوانی، رشد عاطفی-اجتماعی، کم‌شنوا

عنوان انگلیسی The Role of Songs and Rhymes on the Emotional and Social Development of Hearing Impaired Children and Infants
چکیده انگلیسی مقاله Background: Children songs and rhymes moves from generation to generation, as a symbol of culture and value of each country and  are one of the most enjoyable experiences which can play an important role in the parent-child emotional bond and help children's emotional and social development. In early years that are the sensitive period of attachment, songs and rhymes plays an important role in the parent-child relationship. This is especially important for hearing impaired children who need early intervention. Method: In this paper we used a descriptive analytical method. We gathered information about the subject from various information sources, including papers, books and online academic resources and scientific databases such as: Magiran, Elsevier, Wiley, PubMed, and Google Scholar from 1996 to 2017 and described and discussed them. Conclusion: Children songs and rhymes play important roles in the children's emotional development and can strengthen the parent-child emotional bond and children's social skills. In this article, we tried to study emotional and social development in children and the role of factors affecting them. We explained effective ways to facilitate these skills. Songs and rhymes can improve the learning process in hearing and deaf children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Songs ,Rhymes, emotional development, hearing impaired

نویسندگان مقاله گیتا موللی | Guita Movallali
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences(USWR),
دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی

محبوبه روشندل راد | Mahboubeh Roshandel Rad


سیده زهرا سیدنوری | Seyyedeh Zahra Seyyed Noori
دانشگاه گیلان،ایران.

سحر پهلوان نشان | Sahar Palevanneshan



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-29-16&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1184332.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب دیده شنوایی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات