تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۵۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش به روش مونته سوری بر یادگیری مفاهیم ریاضی و بهبود مهارت های ارتباطی در دانش آموزان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کم توان ذهنی، یکی از متداول‌ترین معلولیت‌های ذهنی است که حدود 3 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. این کودکان دارای مشکلات تحصیلی و ارتباطی می باشند. شناسایی مشکلات آنان و عوامل مرتبط با آن و در نظر گرفتن مداخله‌های آموزشی می‌تواند در حمایت و راهنمایی این کودکان و خانواده‌های‌شان مفید باشد. هدف از  پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش به روش مونته سوری بر یادگیری مفاهیم ریاضی و بهبود مهارت های ارتباطی در دانش آموزان کم توان ذهنی است. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و نحوه گردآوری داده ها از نوع شبه آزمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی مراکز آموزشی شهر لردگان تشکیل می‌ دهند، که به روش در دسترس یک کلاس 10 نفره برای گروه کنترل و یک کلاس  10 نفره به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. در نهایت روش مونته سوری به مدت سه ماه بر روی دانش آموزان گروه آزمایش اجرا و گروه کنترل در معرض آموزش سنتی قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده ها در پژوهش حاضر آزمون محقق ساخته مهارت ریاضی  و پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون (1990)بود. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش به روش مونته سوری بر یادگیری مفاهیم ریاضی(p< 0/002 )و رشد مهارت های ارتباطی(p< 0/001) در دانش آموزان کم توان ذهنی تاثیر معنی داری دارد. نتیجه گیری: آمــوزش به شیوه ماریا مونته سوری بــر یادگیری مفاهیم ریاضی و رشد مهارت های ارتباطی کودکان کم توان ذهنی تاثیــر مثبت دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the effect of Montessori method on learning the concepts of math and improving communication skills in mentally retarded students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Purpose: Mental retardation is one of the most common mental disabilities that accounts for about 3% of the world's population. This children have educational and communication problems. Identifying their problems and related factors and considering educational interventions can be useful in supporting and guiding these children and their families.. The purpose of this study was to investigate the effect of Montessori Method learning on learning math concepts and improving communication skills in mentally retarded students. Method: The research is applied in a practical way and based on the nature and method of data collection, it is a quasi-experimental type. The statistical population of the study consisted of all mentally retarded students of the Lordegan Educational Centers, which were by the available method ,selected a10-member class as the experimental group and a 10-member class for the control group. Finally, the Montessori method was performed on the students of the experimental group for three months and the control group was exposed to traditional education. Data collection tools in this study were a researcher-made mathematical skill test and Barton's Communication Skills Questionnaire (1990). Findings: The results of covariance analysis indicated that Montevere method has significant effect on the learning of math concepts (p < 0/002) and communication skills development (p < 0/001) in students with mental retardation. Conclusion: Marie Montessori 's teaching has a positive impact on the learning of math concepts and the development of communication skills in mentally retarded children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکرم رحمانی بلداجی | AKRAM RAHMANI BOLDAJI


امیرحسین نظامزاده اژیه | AMIR HOSEIN NEZAMZADEH EJHYEH



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-12-1482-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1184329.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات