مهارت آموزی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۴۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش الگوی KAB بر گرایش کارآفرینانۀ فراگیران
چکیده فارسی مقاله االگوی آموزش کارآفرینی KAB از جمله الگوهای معتبر آموزش کارآفرینی در حوزۀ آموزش‌های مهارتی است که از سوی کارشناسان سازمان جهانی کار ([1]ILO) تهیه و توسعه یافته است. پژوهش حاضر، به منظور بررسی میزان اثربخشی الگوی آموزش کارآفرینی KAB در سه حوزۀ نگرش شخصی، سبک زندگی و الگوی رفتاری کارآموزان انجام گرفت. پژوهش با استفاده از روش طرح‌های آمیخته انجام شد که در مرحلۀ کیفی به صورت مصاحبه و در مرحلۀ کمی به صورت شبه‌آزمایشی، همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعۀ مورد مطالعۀ این پژوهش، 35 نفر ازکارآموزان دورۀ کارآفرینی در یکی از آموزشگاه‌های تحت نظارت ادارۀ کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز بوده که به‌ صورت تمام‌شماری، قبل و بعد از آموزش، مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ای استفاده شد که روایی صوری و محتوای آن از سوی متخصصان و پایایی آن از طریق انجام آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 74/0 تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS انجام و برای بررسی فرضیه‌های پژوهش، علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون‌های کولموگروف- اسمیرنف، لوین، ویلکاکسون وt  گروه‌های وابسته استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش کارآفرینی KAB بر الگوی رفتاری و سبک زندگی تأثیرگذار بوده ولی بر نگرش شخصی، تأثیری نداشته است.   [1]. International Labour Organization دریافت مقاله: 3/7/91          تصویب نهایی: 23/11/91
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی آموزش کارآفرینی KAB، نگرش، الگوی رفتاری، سبک زندگی، اثربخشی

عنوان انگلیسی The Effect of KAB Training Model on Entrepreneurial Tendency of Learners
چکیده انگلیسی مقاله KAB training model is a kind of valid entrepreneurship training model within skills training domain which has been developed and designed by ILO master experts. This research mainly concentrates on the effectiveness of KAB entrepreneurship training model in three phases: personal attitude, life style, and learner's behavior model. The statistical method includes mixed model which has been run interviews in qualitative phase and semi-experimental method in the quantitative one in pre and post test. Participants consist of 35 learners from Alborz TVTO office who have been evaluated after and before training.  Questionnaire has been used and its reliability has been approved. Data analysis has been processed by SPSS. Results showed that KAB entrepreneurship training model has an effect on behavior and life style with no effect on personal attitude.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رهام کیائی | Raham Kiaei
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

محمود حقانی | Mahmood Haghani
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

محمد نیرو | Mohammad Neiro
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور


نشانی اینترنتی http://46.209.76.140/browse.php?a_code=A-10-26-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1144307.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات