آموزش علوم دریایی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۰۲

عنوان فارسی کاربست الگوهای سازمان‌دهی محتوای موضوع محور (مجزا، وسیع و مارپیچی) در برنامه درسی از دیدگاه مدرسان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کاربست الگوهای سازمان‏دهی محتوای موضوع محور (مجزا، وسیع، مارپیچی) در برنامه درسی از دیدگاه مدرسان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی به انجام رسیده ‌است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش، توصیفی از نوع زمینه‏یابی است. جامعه‏ی آماری پژوهش را مدرسان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی و نمونه‏ی این مطالعه را 160 نفر از مدرسان رسمی و مدعو تشکیل داده اند که به شیوه‏ی نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب شدند. برای جمع‏آوری اطلاعات مورد نظر و آزمون سؤالات از پرسشنامه‏ی محقق ساخته استفاده شده است. روایی پرسشنامه بر اساس نظر اساتید مجرب و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (85/0) مورد تأیید قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون t تک گروهی و با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تحلیل قرار گرفته اند. یافته‏های این پژوهش نشان داده‏اند که از دیدگاه مدرسان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی الگوهای سازمان‏دهی محتوای موضوع محور (مجزا، وسیع، مارپیچی) در حد قابل توجهی در برنامه‏ی درسی این دانشگاه بکار بسته شده است. همچنین، از دیدگاه آنها بین الگوهای سازمان‏دهی محتوای موضوع‏های مجزا، وسیع و مارپیچی تفاوت معنی‏داری وجود دارد (05/0P). به طور کلی، الگوهای سازمان‏دهی محتوای موضوع محور در هر سه سطح مجزا، وسیع و مارپیچی به صورت قاعده‏مند و مدون در برنامه‏ی درسی به کار گرفته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The use of subject-oriented (separate, broad, and spiral) content organization patterns from the perspective of the instructors of Imam Khomeini University of Marine Sciences (RA)
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate the extent of application of subject-oriented content organization (separate, broad, spiral) from the viewpoints of the instructors of Imam Khomeini University of Marine Sciences. The research method is applied in terms of purpose, and in terms of method, descriptive is a field survey. The statistical population of the study was the instructors of Imam Khomeini Marine Science University and 160 students from formal and instructive instructors who were selected by stratified random sampling. A researcher-made questionnaire was used to collect the information and to test the questions. Validity of the questionnaire was confirmed by qualified professors and reliability using Cronbach's alpha (0.85). Data were analyzed using one-group t-test and SPSS software. The findings of this research have shown that from the perspective of the instructors of Imam Khomeini University of Marine Sciences, the subject-centered (separate, broad, spiral) content organization patterns have been significantly used in the curriculum. Also, there is a significant difference between the patterns of organizing the contents of separate, broad, and spiral subjects (P0.05). In general, the subject-oriented content organization patterns are applied at all three levels of distinct, broad, and spiral in a systematic and structured manner in the curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامیان خزایی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_33463_6452ba66556d35387d45cb2d13d1b5c8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-1117925.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات