|
آموزش علوم دریایی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
کاربست الگوهای سازماندهی محتوای موضوع محور (مجزا، وسیع و مارپیچی) در برنامه درسی از دیدگاه مدرسان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کاربست الگوهای سازماندهی محتوای موضوع محور (مجزا، وسیع، مارپیچی) در برنامه درسی از دیدگاه مدرسان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی به انجام رسیده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش، توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعهی آماری پژوهش را مدرسان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی و نمونهی این مطالعه را 160 نفر از مدرسان رسمی و مدعو تشکیل داده اند که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نظر و آزمون سؤالات از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شده است. روایی پرسشنامه بر اساس نظر اساتید مجرب و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (85/0) مورد تأیید قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون t تک گروهی و با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تحلیل قرار گرفته اند. یافتههای این پژوهش نشان دادهاند که از دیدگاه مدرسان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی الگوهای سازماندهی محتوای موضوع محور (مجزا، وسیع، مارپیچی) در حد قابل توجهی در برنامهی درسی این دانشگاه بکار بسته شده است. همچنین، از دیدگاه آنها بین الگوهای سازماندهی محتوای موضوعهای مجزا، وسیع و مارپیچی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0P). به طور کلی، الگوهای سازماندهی محتوای موضوع محور در هر سه سطح مجزا، وسیع و مارپیچی به صورت قاعدهمند و مدون در برنامهی درسی به کار گرفته شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The use of subject-oriented (separate, broad, and spiral) content organization patterns from the perspective of the instructors of Imam Khomeini University of Marine Sciences (RA) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study aimed to investigate the extent of application of subject-oriented content organization (separate, broad, spiral) from the viewpoints of the instructors of Imam Khomeini University of Marine Sciences. The research method is applied in terms of purpose, and in terms of method, descriptive is a field survey. The statistical population of the study was the instructors of Imam Khomeini Marine Science University and 160 students from formal and instructive instructors who were selected by stratified random sampling. A researcher-made questionnaire was used to collect the information and to test the questions. Validity of the questionnaire was confirmed by qualified professors and reliability using Cronbach's alpha (0.85). Data were analyzed using one-group t-test and SPSS software. The findings of this research have shown that from the perspective of the instructors of Imam Khomeini University of Marine Sciences, the subject-centered (separate, broad, spiral) content organization patterns have been significantly used in the curriculum. Also, there is a significant difference between the patterns of organizing the contents of separate, broad, and spiral subjects (P0.05). In general, the subject-oriented content organization patterns are applied at all three levels of distinct, broad, and spiral in a systematic and structured manner in the curriculum. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
کامیان خزایی | استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rmt.iranjournals.ir/article_33463_6452ba66556d35387d45cb2d13d1b5c8.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-1117925.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|