طب جانباز، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۸۷-۱۹۳

عنوان فارسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی پاول همراه با نوروفیدبک بر بهبود کارکردهای اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
چکیده فارسی مقاله اهداف: PTSD مجموعه‌ای از نشانه‌های مستمر و مکرر است که پس از تجربه یا مشاهده یک رویداد آسیب‌زا مانند حضور در جنگ رخ می‌دهند. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی به شیوه پاول همراه با آموزش نوروفیدبک بر بهبود کارکردهای اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، روی 24 جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. درمان توان‌بخشی شناختی پاول همراه با نوروفیدبک طی 12 جلسه و به‌مدت سه‌ماه برای گروه آزمایش انجام شد. برای اجرای این پژوهش از آزمون های PSSI، کارت‌های ویسکانسین، استروپ و حافظه فعال استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌عاملی و نرم‌افزار 24 SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: با کنترل اثرات پیش‌آزمون، بین گروه آزمایش و کنترل از نظر نمره کلی کارکردهای اجرایی، حافظه و توجه تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0.001=p). نتیجه‌گیری: درمان توان‌بخشی شناختی پاول همراه با نوروفیدبک بر بهبود کارکردهای اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Powell's Cognitive Rehabilitation with Neurofeedback in Improving Executive Functions, Memory, and Attention to Veterans with Post-Traumatic Stress Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Aims: PTSD is a set of continuous and frequent symptoms that occur after experiencing or observing a traumatic event, such as being involved in a war. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Powell's cognitive rehabilitation with neurofeedback in improving executive functions, memory, and attention to veterans with post-traumatic stress disorder. Material & Methods: This semi-experimental study, with pre-test post-test design, was carried out on 24 veterans with post-traumatic stress disorder in two experimental and control groups. Powell's cognitive rehabilitation treatment with neurofeedback was performed for 12 sessions and three months for the experimental group. For conducting the study, PSSI test, Wisconsin Card Test, Stroop test, and working memory test were used. Data were analyzed using univariate covariance analysis and SPSS 24. Finding: By controlling the pre-test effects, there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of overall score of executive functions, memory and attention (p=0.001). Conclusion: Powell's cognitive rehabilitation treatment with neurofeedback is effective on improving executive functions, memory and attention of veterans with post-traumatic stress disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی صحراگرد | M. Sahragard
Psychology Department, Humanities Faculty, Baharestan Branch, Payam-e -Noor University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بهارستان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

احمد علیپور | A. Alipour
Psychology Department, Humanities Faculty, Payam-e- Noor University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

حسین زارع | H. Zare
Psychology Department, Humanities Faculty, Payam-e- Noor University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

رسول روشن | R. Roshan
Psychology Department, Humanities Faculty, Shahed University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

مجید مودی | M. Moodi
Janbazan Medical and Engineering Research Center, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1396-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/82/article-82-1104423.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات