این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۳، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی معنادرمانی به شیوۀ گروهی بر احساس تنهایی و سرسختی روانشناختی دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربه عشق
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: ورود به دانشگاه همواره با تغییرات عمده ای در روابط اجتماعی، انتظارات و نقش های افراد همراه می شود می باشد که دانشجویان را مستعد به اختلالات روانی  و مشکلات مختلف می سازد که یکی از عمده ترین آنها، ضربه های عاطفی است. معنادرمانی یکی از روش های درمان مشکلات مختلف ارتباطی و عاطفی است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی معنادرمانی به شیوۀ گروهی بر احساس تنهایی و سرسختی روانشناختی دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربه عشق انجام شد. روش بررسی:  پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش پژوهش نیمه تجربی و از طرح پیش­آزمون­ـ پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سال تحصیلی 1396-1395 بودند که از طریق نمونه گیری دردسترس تعداد 30 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای­دهی شدند. هر دو گروه قبل از اجرای آموزش، پرسشنامه احساس تنهایی و سرسختی روانشناختی را تکمیل کردند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخلۀ معنادرمانی به شیوه گروهی قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و بوسیله آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه (مانکوا) تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل کوواریانس چندمتغیره برای احساس تنهایی (76/9F=) و سرسختی روانشناختی (8/21F=) نشان داد بین دختران گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=p). با توجه به نمرات پس آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل در این دو متغیر مشخص گردید، معنادرمانی موجب کاهش احساس تنهایی و افزایش سرسختی روانشناختی در دختران گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون شده است. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که شرکت در جلسات معنادرمانی گروهی می­تواند در کاهش احساس تنهایی و افزایش سرسختی روانشناختی دختران دچار نشانگان ضربه عشق تأثیرگذار باشد، بنابر این می­توان با ارتقاء سطح معناداری زندگی و معناجویی افراد، ضمن افزایش توان مقابله افراد در برابر فشارهای روانی، احساس تنهایی آنان را کاهش داد. کلیدواژه‌ها: معنا درمانی گروهی، احساس تنهایی، سرسختی، ضربه عشق، دختران دانشجو.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Group Logo therapy on Feeling loneliness and psychological hardiness of the Girls suffering from love Trauma syndrome
چکیده انگلیسی مقاله   Abstract Background & aim: Entrance to university is accompanied with major changes in social relationships, expectations and roles that make the students susceptible for mental problems that One of them is emotional blow. Logotherapy is one of the methods of treatment for communication and emotional problems. The purpose of  this research was to investigate the efficacy of group logo therapy on Symptoms of Feeling loneliness and psychological hardiness of female students with love trauma syndrome. Methods: The present research was of applied research type. The research method was semi-empirical with a pretest-posttest with control group design. Populations were all female students of Rasht Azad University and were selected through voluntary sampling method. Sample numbers were 30 students that gained high scores on Feeling loneliness (1980) And had the lowest score in psychological hardiness (1998) randomly assigned to control and experiment groups (each group included 15 students). The experiment group exposed to 10 instruction sessions of group logo therapy. But the control group did not receive any interventions. The data were analyzed through descriptive statistics method and multivariate covariance analysis (MANCOVA) in SPSS v.20. Results: The multivariate covariance analysis results for Feeling loneliness (F=9.76) and psychological hardiness (F=21.8) suggested that there was a significant difference between the Girls of experiment and control groups (P< 0.01). According to the posttest scores of the experiment control groups for these two variables, it was recognized that the Group Logo therapy has led to reduction in Feeling loneliness and increase in psychological hardiness among the Girls of the experiment group in comparison to the control group in the posttest stage. Conclusion: The results of this study show that participating in Group Logo therapy meeting can affect Reduce in Feeling loneliness and promotion of  psychological hardiness of female students with love trauma syndrome. Therefore it is possible to raise the level of meaningfulness of life by increasing the coping ability of individuals against psychological stress and reduced their loneliness KeyWords: Group Logo therapy, hardiness, loneliness, love Trauma, female students.   مقدمه
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدجواد آقاجانی | mohammad javad aghajani
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

بهمن اکبری | bahman akbari
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

جواد خلعتبری | javad khalatbari
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن

عباس صادقی | abbas sadighi
گروه روانشناسی دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1330-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات