|
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۸-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر انحراف فکر به روش حباب سازی برشدت درد ناشی از رویه های تزریقی در کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز تالاسمی شهر کرمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: رویه های درمانی رایج ترین منابع درد برای کودکان می باشند. کودکان مبتلا به بیماری های مزمن مانند تالاسمی درد بسیاری را در حین رویه های دردناک از جمله در زمان تشخیص، درمان و کنترل بیماری خود تجربه می کنند. روش های متعددی برای کاهش درد گزارش شده است. متخصصین بالینی به طور معمول از روش های انحراف فکر برای کاهش درد استفاده کرده اند. با این وجود توافقی در میان آنها درباره اینکه کدام روش انحراف فکر در کاهش درد بهتر است وجود ندارد. هدف: بررسی تاثیر انحراف فکر به روش حباب سازی بر شدت درد ناشی از رویه های تزریقی در کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز تالاسمی شهر کرمانروش: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی می باشد. نمونه پژوهش شامل 40 کودک 12-6 ساله مبتلا به تالاسمی دارای پرونده در مرکز تالاسمی بود که به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در گروه اول حباب سازی و در گروه دوم تزریق به روش معمول بخش انجام شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس بررسی علائم رفتاری درد کودکان و مقیاس عددی درد بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و به وسیله نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین میانگین نمره درد در بین دو گروه کنترل و حباب سازی بعد از تزریق وجود داشت(P< 0. 05). بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش روش های انحراف فکر حباب سازی واند روشی موثر در کاهش درد ناشی از تزریقی در کودکان باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درد، حباب سازی، انحراف فکر، کودک سن مدرسه، تالاسمی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Bubble making on the Procedural Pain of Injection in Thalasemic School- aged Children in Kerman Thalasemia Center |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Medical procedures are common sources of pain for children. Children with chronic illnesses experience an even greater number of painful procedures as part of their condition diagnosis, treatment, and monitoring. Several methods are reported for reducing the pain. Clinicians commonly used distraction methods for decreasing pain. However there is no consensus among them about what distraction method is better for reducing injection pain. Objective: This study carried out to assess the Effect of Bubble making on The Procedural Pain of Injection in Thalassemic School- aged Children in Kerman Thalasemia Center Method: The present study is a clinical trial. The research sample consists of 40 thalassemic children with 6-12 years old, who have registered in Kerman thalasemia center. The participants were randomly divided into two groups (control and experimental). In the experimental group, bubble making was performed. The data gathering instruments were included: demographic information questionnaire, the investigation scale of pain behavioral signs, numeric pain scale. The analysis of the data was carried out through descriptive and analytical statistics. Results: The data indicated that there was a significant difference between the average scores of pain in the two groups after injection (P< 0.05) Conclusion: Based on the result of this study, the distraction (Bubble Making) can reduce the pain of injection procedures in children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمانه باقریان | دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
فریبا برهانی | دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
عباس عباس زاده | دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
هادی رنجبر | دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|