|
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش راهبردهای شناختی - رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و اهداف: دانستن راهبردهای شناختی – رفتاری در زمان امتحان به دانشجویانی که از اضطراب امتحان رنج میبرند کمک میکند که اضطراب خود را کاهش دهند. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. گروه آزمایش مورد مداخله 6 جلسه آموزش راهبردهای شناختی – رفتاری قرار گرفتند و با گروه کنترل مقایسه شدند. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و حجم نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- چند مرحلهای 60 نفر تعیین گردید. برای فرضیه تأثیر آموزش راهبردهای شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب امتحان، اختلاف پیش آزمون و پس آزمون نمره اضطراب امتحان هر دو گروه به دست آمد و با کمک آزمون t برای گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان میدهد که در اختلاف پیش آزمون و پس آزمون اضطراب امتحان گروهها در سطح آلفای 001/0 تفاوت معنا داری وجود دارد اختلاف میانگین نمره پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل است و نشان میدهد مداخله در کاهش اضطراب امتحان اثر دارد. اختلاف نمره اضطراب امتحان در پس آزمون و پس از یک ماه پیگیری نشان میدهد که از نظر تأثیر، آموزش در بستر زمان پایدار بوده است و گروه آزمایش اختلاف کمتری را نسبت به گروه کنترل نشان میدهد. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که اضطراب امتحان دانشجویان با آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری کاهش مییابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب، امتحان، آموزش، شناختی – رفتاری، دانشجو |
|
عنوان انگلیسی |
Viewpoints of students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences regarding their academic advisors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Academic advisors have been proven important in students’ success. Insufficient guidance and counseling can delay professional and educational achievements. Proper counseling can provide opportunities for educational success and also positive change students’ behavioral models. This study was accomplished with the purpose of assigning the function of advisors from the viewpoint of the students. Methods: This descriptive study was done on 385 students of Shahid Sadoughi University. Randomized stratified sampling was used. The data were collected by completing the self-reported questionnaire and then were analyzed by SPSS software. Advisors’ functions in each of the items were evaluated. The significance level of 0.05 was considered. Results: The majority of samples were from Nursing, Midwifery, and Public Health School and a few from Faculty of Medicine. The majority of students (41.8%) agreed to have the same advisor from the first term to the last. Also the results showed that the functions of advisors were poor in the areas of constant supervision and monitoring of students’ educational status (35.8%), preparing the timetable for performing the personal or group counseling (41.8%) and providing counseling sessions according to the timetable (42.3%). But their functions were fair in the areas of acceptable guidance of students in the educational problems (35.1%), and the advisor’s familiarity to educational regulations (43.9%). It is necessary to note that the advisor's ability in making the intimate relationship with students (37.1%), and the advisors’ motivation and tendency to guidance and counseling (30.1%) were the two items evaluated excellent by students. Conclusion: It is necessary that advisors make the students familiar with educational regulations at the first semester of higher education. Also, the policies and regulations for advisors will clarify their activities and will help them to perform better. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
supervisor professor, function, student |
|
نویسندگان مقاله |
محمد حسین فلاح یخدانی | m h fallah yakhdani yazd azad university دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی یزد (Islamic azad university of yazd)
غلامعلی حیدری | g a heidary health centre of khatam town مرکز بهداشت شهرستان خاتم
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|