|
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامه خودنظم دهی در بین دانشجویان پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و اهداف : خودنظم دهی از جمله سازههای مورد توجه در مباحث انگیزشی است که به وسیله آن دانشجویان یادگیری خود را سامان میبخشند . خودنظم دهی یکی از مهمترین عوامل پیشبینی کننده موفقیت تحصیلی در محیط آموزشی است. از این رو، ارزیابی میزان خودنظم دهی تحصیلی در فرگیران از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی مقیاس خودنظم دهی است. روش بررسی : پرسشنامه 34 مادهای خودنظم دهی انل و هانگ (2001) که شامل 4 عامل برنامهریزی، خودارزیابی، تلاش و خودکارآمدی است، توسط متخصصین، ترجمه و روایی محتوایی آن تائید شد و روی 336 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند، اجرا شد. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL بر روی دادهها انجام گرفت. یافتهها: چهار عامل اصلی مطرح شده در نسخه اصلی، توسط تحلیل عاملی اکتشافی استخراج شد. این پرسشنامه 55 درصد از واریانس کل خودتنظیمی را تبیین میکرد. تحلیل عاملی تائیدی نیز نشان داد که مدل 4 عاملی ناهمبسته بهترین مدل برازش شده برای تبیین داده های حاضر است. نتیجهگیری : نتایج حاکی از این است که مقیاس خودنظم دهی انل و هانگ ، برای شناسایی قابلیتهای خودنظمدهی دانشجویان ایرانی و به ویژه دانشجویان پزشکی کفایت لازم را دارد و در پژوهشهای مختلف مخصوصاً در حوزه آموزش قابل استفاده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Exploring the validity, reliability and factor analysis of self-regulation scale for medical students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: self-regulation is an important construct in motivation through which the students regulate their learning meta-cognition. Self-regulation is one of the most important predictive factors of academic achievement. Therefore evaluating academic self-regulation in learners is critical. The aim of this study was to develop validity and to determine the factors structure a self-regulation scale. Methods: We validated the 34-items of Hong and O’Neil self-regulation scale. The scale consisted of four factors: effort, self-checking, self-efficacy, and planning. The score was translated, back translated and checked by several experts. 336 medical students were chosen through multiple steps random sampling and completed the questionnaire. We analyzed the data using SPSS and LISREL software using exploratory and confirmatory factor analysis methods. Results: Principle component analysis revealed that self-regulation scale consists of four factors. The scale accounted for %55 of variance. Confirmatory factor analysis showed that all of the factors confirmed with data. Conclusion: This scale is a valid and reliable instrument in assessing Iranian students’, especially medical students’, self-regulation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمیه برجعلی لو | s borjalilu virtual school, tehran university of medical sciences, tehran, iran دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ریتا مجتهدزاده | r mojtahedzadeh virtual school, tehran university of medical sciences, tehran, iran دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
آیین محمدی | a mohammadi center for educational research in medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-53-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|