مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۵۸-۶۶

عنوان فارسی تعیین مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: رهیافت مدل تحلیل سلسله مراتبی
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: لازمه ایجاد موفقیت در تحقق اهداف آموزشی هر کشوری وابسته به ارکانی چون استاد، دانشجو و محیط آموزشی است. لذا شناسایی عوامل تأثیرگذار بر شیوه‌های تدریس یک استاد و پرداختن به آن‌ها از دیدگاه دانشجویان دارای اولویت ویژه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی‌ارشد انجام گرفت. روش‌ بررسی: مطالعه تحلیلی حاضر در سال 1392 بر روی کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای شامل دو بخش سؤالات دموگرافیک و 9 مؤلفه تاثیرگذار بر تدریس اثربخش بود که از نظر روایی و پایایی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده روش تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار 11 Expert Choice صورت پذیرفت. یافته ها: از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه عامل بیان شیوا و ساده و انتقال شفاف و واضح مطالب با 216/0 بیشترین اهمیت و عامل ارزیابی دانشجویان درهرجلسه، میان ترم و پایان ترم با 057/0 کمترین اهمیت را در تدریس اثربخش یک استاد داشتند. همچنین بین دانشجویان مذکر و مؤنث و اهمیت مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تدریس اثربخش رابطه معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد بیان شیوا، ساده و انتقال واضح مطالب بیشترین تأثیر را بر اثربخشی تدریس دارد، لذا ضروری است مسئولین آموزش سطح کلان دانشگاه برای ارتقا وضع موجود به کیفیت تدریس اثربخش توجه نمایند که برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب و هدفمند می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی study of most important factors influencing the effectiveness of teaching from viewpoint of graduate students: AHP model approach
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: To achieve an effective learning environment, it is of high priority to identify factors affecting teaching methods employed by a teacher and to deal with them from students’ perspective. The objective of this study is to determine the most important factors that influence the effectiveness of academics’ teaching methods from his/her graduate students’ point of view. Methods: This is a cross sectional-analytic study conducted in 2014. The participants were selected by census method according to the Registrar data of the School of Allied Medical Sciences, Tehran University of Medical Sciences. The data collection tool was a questionnaire containing demographic questions as well as nine questions about effective factors on teaching. The validity and reliability of the questionnaire were assessed, and the data was analyzed using analytic hierarchy process and Expert Choice V. 11 software. Results: According to the students participating in the study, the eloquent, simple expression and clear conveyance of the subject were the most important factors (0.216), while the assessment of students at each session, in the mid-term exam, and in the final exam was of the lowest importance regarding the effectiveness of academic teaching (0.057). No significant difference was found between male and female students considering factors affecting effective teaching. Conclusion: Results indicated that the eloquent and simple expression of subjects has the greatest impact on teaching effectiveness. Therefore, to promote the current situation, the high-ranking educational authorities of the university are required to take into account the quality of teaching effectiveness, for instance, to organize appropriate and purposeful training courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهنام صدیق معروفی | sh sadigh maroufi
, department of medical education, school of medicine, iran university of medical sciences iums , tehran - iran
، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

آیین محمدی | a َmohammadi
, department of medical education, school of medicine, iran university of medical sciences iums , tehran - iran
دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مسعود موسوی | m mousavi
, social determinants of health research center, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd - iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

مهدی رعدآبادی | m raadabadi
research center for health services management, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman - iran
مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهش در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-439-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات