مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۵

عنوان فارسی نظرات کارکنان پرستاری و مامایی شاغل در بیمارستان‌های دولتی شهر یزد در رابطه با کاربرد دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی پرستاری و مامایی در بالین
چکیده فارسی مقاله چکیده سابقه و اهداف: آموزش یکی از وظایف اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی است فاصله آنچه در کلاس درس آموزش داده می‌شود و خدماتی که در بالین ارائه می‌گردد به عنوان یک مشکل اساسی به چشم می‌خورد لذا بر آن شدیم تا پژوهشی با هدف تعین نظرات کارکنان پرستاری و مامایی در رابطه با میزان کاربرد بالینی دروس تخصصی انجام دهیم. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1392 بر روی کلیه کارکنان مامایی و پرستاری شاغل در بیمارستان‌های دولتی شهر یزد باسابقه کار 6ماه تا 5 سال انجام شد. پرسشنامه استفاده شده شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم نظرسنجی در زمینه میزان کاربرد دروس تخصصی در بالین بود که بر اساس مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت با توجه به سرفصل‌های تخصصی دروس دو رشته تهیه شده بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و انالیز واریانس) انجام شد. یافته ها: بیشترین میانگین کاربرد دروس تخصصی پرستاری در بالین مربوط به دروس اصول و مهارت‌های پرستاری 97/0±95/3 پرستاری ویژه : 05/1±8/3، پرستاری بیماری‌های داخلی و جراحی 3 و 4 و کمترین میانگین کاربرد دروس مربوط به درس بهداشت جامعه بود همچنین بیشترین میانگین کاربرد دروس تخصصی مامایی در بالین مربوط به دروس بارداری و زایمان( 1/01± 68/4)،تغذیه مادر و کودک ( 2/1 ±06/4) و کمترین میانگین کاربرد دروس تخصصی مربوط به درس بی‌حسی و بی‌هوشی بود. نتیجه‌گیری: به منظور افزایش هماهنگی یادگیری‌های نظری و خدمات بالینی ، بازنگری کوریکولوم رشته پرستاری و مامایی و تدارک برنامه‌های آموزشی مناسب در حین تحصیل ، پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بالینی- کاربرد دروس تئوری- پرستاری- مامایی

عنوان انگلیسی Nursing graduates' views regarding the use of specialized courses in clinical training
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The gap between what is taught in the classroom and at the bedside to provide services is a major problem in training of nursing and midwifery students. This study aims to investigate the views of nursing and midwifery personnel in relation to the clinical application of nursing and midwifery courses. Methods: This cross-sectional study investigated all nursing and midwifery staff employed by the government hospital in Yazd city with work experience of 6 months to 5 years. The data collection tools was a questionnaire consisted of two parts demographics data and viewpoints of clinical application of training courses. Results: Principles and skills of nursing (97.0 ± 95.3), intensive care nursing (1.05 ± 3.80)، medical and surgical nursing 3 and 4 gained the highest score and community health gained the lowest score. The highest mean scores in midwifery were related to obstetrics and maternal and child nutrition and Anesthetics gained the lowest score Conclusions: Coordination between theoretical learning and clinical nursing and midwifery services should be improved. Decision makers should consider these findings to improve the quality of low score courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical application, Theory course, Nursing, Midwifery

نویسندگان مقاله شهناز مجاهد | sh mojahed
school of nursing and midwifery، shahid sadoughi university of medical sciences، yazd- iran
کارشناس ارشد آموزش مامایی، مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محسن عباسیان | m abbasian
دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

خدیجه نصیریانی | kh nasiriani
استادیار گروه پرستاری، دانشکده مامایی و پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

طاهره سلیمی | t salimi
ایرانکارشناسی ارشد پرستاری، مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-68-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات