این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۸۳-۱۰۰

عنوان فارسی فراتحلیل مطالعات فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران (مطالعه موردی: مدارس ایران) 
چکیده فارسی مقاله فراتحلیل مطالعات فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران (مطالعه موردی: مدارس ایران) دکتر زینب طولابی* دکتر یاسان­‌اله پوراشرف** حیدر عباس­پور*** چکیده این مقاله، فراتحلیلی بر پژوهشهای اجرا شده در زمینۀ فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران طی سالهای 1393-1388 است. رشد پژوهشها در زمینۀ فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی سبب شده است که پژوهشگران به این نتیجه برسند که تسلط بر همۀ ابعاد یک مسأله تا حد زیادی امکان­‌پذیر نیست و حتی موجب پراکندگی اطلاعات در این زمینه می­شود. از این رو به انجام دادن پژوهشهای ترکیبی پرداخته اند. در پژوهش حاضر تلاش شده است که با بررسی روند پژوهشهای انجام شده تصویری جامع از مطالعات این حوزه در سطح ملی ارائه شود تا براساس آن، توجه پژوهشگران به حوزه­‌های مغفول ­مانده جلب شود و درنهایت به توسعه­‌یافتگی روزافزون این مفهوم در کشور یاری رسانده شود .باتوجه به اهمیت فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی، پژوهشگر با هدف ترکیب کمّی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی با روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد  16مقاله را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان داده که از میان عوامل تعهد سازمانی، سلامت اداری کارکنان، کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی، عوامل تعهد سازمانی، کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی تاثیر بیشتری بر فرسودگی شغلی گذاشته اند؛ از این رو در رتبه دوم جدول کوهن قرار می­‌گیرند. همچنین از میان این عوامل تعهد سازمانی با اندازه اثر 0/361 دارای بیشترین اندازه اثر و سلامت کارکنان با اندازه اثر 0/224 دارای کمترین اندازه اثر در زمینۀ فرسودگی شغلی است.   کلید واژگان: فراتحلیل، اندازه اثر، فرسودگی شغلی، سازمانهای آموزشی   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 95/11/25                      تاریخ پذیرش: 96/11/16 * دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام (نویسنده مسئول)  z.toulabi@ilam.ac.ir ** دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلامy.pourashraf@ilam.as.ir *** کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه  ایلام  abbaspour.0509@gmail.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراتحلیل، اندازه اثر، فرسودگی شغلی، سازمانهای آموزشی

عنوان انگلیسی Meta-Analysis of Studies on Job Burnout within the Iranian Schools
چکیده انگلیسی مقاله Meta-Analysis of Studies on Job Burnout within the Iranian Schools   Z. Toolaabi, Ph.D. * Y. Poorashraf, Ph.D. ** H. Abbaaspoor ***   To help with the development of the concept of job burnout, on the one hand, and a comprehensive picture of national scene in regard to research in this area, on the other, a set of 16 studies on the subject, conducted from 2009 to 2014, are meta-analyzed herein. Results show that from among all factors considered, organizational commitment with effect size of 0.361, quality of professional life, and emotional intelligence have the highest impact on occupational fatigue. Personnel's health showed the least impact with effect size of 0.224.   Keywords: meta-analysis, effect size, job burnout, educational organizations    _______________________ Date received: Feb. 13, 2017                   Date accepted: Feb. 5, 2018 * Associate Professor of Management, Ilam University (Corresponding Author). z.toulabi@ilam.ac.ir ** Associate Professor of Management, Ilam University. y.pourashraf@ilam.as.ir *** M.A. in Business Administration, Ilam University. abbaspour.0509@gmail.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب طولابی | Z. Toolaabi, Ph.D.


یاسان اله پوراشرف | Y. Poorashraf, Ph.D.


حیدر عباس‌پور | H. Abbaaspoor



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-142&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-992240.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات