این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۸۳-۱۰۰
عنوان فارسی
فراتحلیل مطالعات فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران (مطالعه موردی: مدارس ایران)
چکیده فارسی مقاله
فراتحلیل مطالعات فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران (مطالعه موردی: مدارس ایران) دکتر زینب طولابی* دکتر یاساناله پوراشرف** حیدر عباسپور*** چکیده این مقاله، فراتحلیلی بر پژوهشهای اجرا شده در زمینۀ فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران طی سالهای 1393-1388 است. رشد پژوهشها در زمینۀ فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی سبب شده است که پژوهشگران به این نتیجه برسند که تسلط بر همۀ ابعاد یک مسأله تا حد زیادی امکانپذیر نیست و حتی موجب پراکندگی اطلاعات در این زمینه میشود. از این رو به انجام دادن پژوهشهای ترکیبی پرداخته اند. در پژوهش حاضر تلاش شده است که با بررسی روند پژوهشهای انجام شده تصویری جامع از مطالعات این حوزه در سطح ملی ارائه شود تا براساس آن، توجه پژوهشگران به حوزههای مغفول مانده جلب شود و درنهایت به توسعهیافتگی روزافزون این مفهوم در کشور یاری رسانده شود .باتوجه به اهمیت فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی، پژوهشگر با هدف ترکیب کمّی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی با روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 16مقاله را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان داده که از میان عوامل تعهد سازمانی، سلامت اداری کارکنان، کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی، عوامل تعهد سازمانی، کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی تاثیر بیشتری بر فرسودگی شغلی گذاشته اند؛ از این رو در رتبه دوم جدول کوهن قرار میگیرند. همچنین از میان این عوامل تعهد سازمانی با اندازه اثر 0/361 دارای بیشترین اندازه اثر و سلامت کارکنان با اندازه اثر 0/224 دارای کمترین اندازه اثر در زمینۀ فرسودگی شغلی است. کلید واژگان: فراتحلیل، اندازه اثر، فرسودگی شغلی، سازمانهای آموزشی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 95/11/25 تاریخ پذیرش: 96/11/16 * دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام (نویسنده مسئول) z.toulabi@ilam.ac.ir ** دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلامy.pourashraf@ilam.as.ir *** کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام abbaspour.0509@gmail.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
فراتحلیل، اندازه اثر، فرسودگی شغلی، سازمانهای آموزشی
عنوان انگلیسی
Meta-Analysis of Studies on Job Burnout within the Iranian Schools
چکیده انگلیسی مقاله
Meta-Analysis of Studies on Job Burnout within the Iranian Schools Z. Toolaabi, Ph.D. * Y. Poorashraf, Ph.D. ** H. Abbaaspoor *** To help with the development of the concept of job burnout, on the one hand, and a comprehensive picture of national scene in regard to research in this area, on the other, a set of 16 studies on the subject, conducted from 2009 to 2014, are meta-analyzed herein. Results show that from among all factors considered, organizational commitment with effect size of 0.361, quality of professional life, and emotional intelligence have the highest impact on occupational fatigue. Personnel's health showed the least impact with effect size of 0.224. Keywords: meta-analysis, effect size, job burnout, educational organizations _______________________ Date received: Feb. 13, 2017 Date accepted: Feb. 5, 2018 * Associate Professor of Management, Ilam University (Corresponding Author). z.toulabi@ilam.ac.ir ** Associate Professor of Management, Ilam University. y.pourashraf@ilam.as.ir *** M.A. in Business Administration, Ilam University. abbaspour.0509@gmail.com
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زینب طولابی | Z. Toolaabi, Ph.D.
یاسان اله پوراشرف | Y. Poorashraf, Ph.D.
حیدر عباسپور | H. Abbaaspoor
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-142&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-992240.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات