این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۵۵-۸۲
عنوان فارسی
تراکم دانشآموز و کیفیت تحصیلی در تهران: مطالعۀ موردی پایۀ چهارم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
تراکم دانشآموز و کیفیت تحصیلی در تهران: مطالعۀ موردی پایۀ چهارم ابتدایی دکتر وحید مهربانی* چکیده هدف اصلی این مقاله دست یافتن به شواهدی دربارۀ تأثیر شمار دانشآموزان در کلاس بر عملکرد تحصیلی آنهاست. با توجه به اهمیت کیفیت آموزش، آگاهی از واقعیت موجود دربارۀ پیامدهای افزایش یا کاهش اندازه کلاس میتواند در اتخاذ سیاستهای مناسب در زمینه توزیع و تخصیص امکانات آموزشی تعیینکننده باشد. ادبیات موجود از دو دسته آرا و عقاید تشکیل شده است. گروهی بر این عقیدهاند که افزایش تراکم دانشآموزان به انحا گوناگون در آموزش اخلال ایجاد میکند که پیامد آن تنزل سطح کیفی آموزش و یادگیری است. در مقابل، عدهای دیگر معتقدند که اندکی افزایش شمار دانشآموزان تأثیر منفی بر یادگیری نمیگذارد بلکه حتی ممکن است با ایجاد جوّ رقابت بیشتر میان آنها، کیفیت تحصیلی نیز بهبود یابد. برای روشن ساختن این موضوع از نمونهای مشتمل بر 1294 دانشآموز پایۀ چهارم مدارس عادی دولتی از همۀ مناطق شهر تهران استفاده شده است. اطلاعات دانشآموزان و خانوادههایشان با تکمیل کردن پرسشنامه گرد آمده است. روش تحلیل این مسأله مبتنی بر کاربرد تابع تولید آموزشی و تخمین معادلات رگرسیونی برآمده از آن است. شواهد به دست آمده حکایت از این دارد که تراکم دانشآموزان در کلاس اثری معنادار بر معدل نمرات و نمرۀ ریاضی آنها ندارد. در مقابل، منابع خانواده اثری مهم بر کیفیت تحصیلی فرزندان میگذارد. مثلاً وجود پدر در خانواده، تحصیلات والدین، درآمد خانواده و تغذیه با شیر مادر اثر مثبت بر کیفیت آموزش دارند و فقدان پدر به دلیل فوت و بعد خانوار دارای اثر منفی هستند. کلید واژگان: اندازۀ کلاس، آموزش، مدرسه، دانشآموز، خانواده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 96/1/16 تاریخ پذیرش: 97/1/5 * استادیار، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) vmehrbani@ut.ac.ir
کلیدواژههای فارسی مقاله
اندازۀ کلاس، آموزش، مدرسه، دانشآموز، خانواده
عنوان انگلیسی
Student Concentration and Academic Quality in Tehran: Case Study of Fourth Grade
چکیده انگلیسی مقاله
Student Concentration and Academic Quality in Tehran: Case Study of Fourth Grade V. Mehrbaani, Ph.D. * The main purpose of this research has been to help with the improvement of the quality of schooling as it relates to the number of students in classrooms and its impact on academic achievement. Considering the importance of the quality of education, knowing about the existing conditions and the consequences of increasing/decreasing the number of students per class, could impact policies in regard to the distribution and allotment of educational resources. Current literature on the subject indicate two opinions on the matter: one considers increase in the number of students detrimental to the quality of teaching and learning, while the other regards a slight increase as an agent of improvement through bringing about competition. To clarify this matter a sample of 1294 4th graders of regular public schools in Tehran completed a questionnaire on their school performance/achievement and family conditions. Data analyses indicate that student concentration has no significant effect on grade point average and on math scores. On the other hand, family resources have a significant effect on students' academic quality. For instance, the presence of father within the home, parental level of education, family income, and having been nursed by mother have a positive impact on the quality of education, while the death of father has a negative impact. Keywords: class size, teaching, school, student, family _______________________ Date received: Apr. 5, 2017 Date accepted: Mar. 25, 2018 * Assistant Professor of Economics, University of Tehran (Corresponding Author). vmehrbani@ut.ac.ir
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
class size, teaching, school, student, family
نویسندگان مقاله
وحید مهربانی | V. Mehrbaani, Ph.D.
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-141&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-992239.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات