طب کار، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۶۶-۷۴

عنوان فارسی رابطه هوش معنوی با مولفه‌های فرسودگی شغلی در معلمان زن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هوش معنوی، توانایی به کارگیری و بروز ارزش‌های معنوی است به گونه‌ای که موجب ارتقای کارکرد روزانه و سلامت جسمی و روانی فرد می‌شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی با مولفه‌های فرسودگی شغلی در معلمان زن شهر یزد بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود، جامعه پژوهش شامل تمام معلمین زن شهر یزد بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 133 نفر انتخاب شدند سپس ‌پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه فرسودگی شغلی بر روی آنها اجرا گردید. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین فراوانی و شدت خستگی عاطفی و فراوانی و شدت مسخ شخصیت با هوش معنوی رابطه منفی و معنی‌دار وجود دارد(01/0>P) و بین فراوانی و شدت عملکرد شخصی با هوش معنوی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد(01/0>P)، ولی بین فراوانی و شدت درگیری با هوش معنوی معلمان رابطه‌ای یافت نشد(05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، فرسودگی شغلی، معلمان

عنوان انگلیسی The The relationship between spiritual intelligence and components of burnout in female teachers
چکیده انگلیسی مقاله Background: Spiritual intelligence is the ability to apply spiritual values and updated so that they improve daily functioning and the individual's physical and mental health. The purpose of this study was to investigate the relationship between spiritual intelligence components of burnout in teachers of Yazd city. Methods: The research method was descriptive– correlation. Population of this research consisted of female teachers. 133 teachers were selected by using cluster sampling. The instruments of this research were Spiritual intelligence questionnaire and Burnout Inventory. Results: The results showed that the frequency and intensity of emotional exhaustion and depersonalization frequency was negative and showed a significant relationship with spiritual intelligence (P< 0.01) and there was a significant positive relationship between The frequency and severity of the personal function and spiritual intelligence however, no relationship was found between the frequency and intensity of conflicts with spiritual intelligence (P>0.05). Conclusion: The training component of spiritual intelligence can prevent some aspects of burnout in teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله spiritual intelligence, burnout, teachers.

نویسندگان مقاله حسن زارعی محمودابادی | h zareei mahmoodabadi
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

نعیمه سدرپوشان | n sedrpooshan



نشانی اینترنتی http://tkj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-330-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات