Modern Care Journal، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۴۴-۳۵۴

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی مراجعه‌کننده به بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند (سال ۱۳۹۱)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نارسایی مزمن کلیه و همودیالیز، به دلیل ماهیت مزمن و ناتوان‌کننده، اثرات مخربی بر توانایی عملکردی بیماران دارد و باعث نقایص متعدّدی در رفتارهای خودمراقبتی آنان می‌گردد. ارتقای رفتارهای مراقبت از خود، می‌تواند فرد را به سمت حفظ سلامتی و رفاه سوق دهد. مطالعه حاض ر، با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی انجام شده است. روش تحقیق: در این پژوهش نیمه‌تجربی ، 36 بیمار همودیالیزی مراجعه‌کننده به بیمارستان ولی‌عصر (عج) شهر بیرجند در سال 1391، به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بررسی نقایص خودمراقبتی بود که پس از تأیید روایی، به روش مصاحبه حضوری تکمیل گردید و بر اساس نقایص به دست‌آمده، برنامه آموزشی به شیوه Teach Back اجرا شد. پس از یک ماه، پرسشنامه مجدداً تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 17) و آزمون ویلکاکسون در سطح معنی‌داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بررسی هفت حیطه خودمراقبتی قبل از مداخله نشان داد که میانگین و انحراف‌‌معیار نقایص خودمراقبتی در حیطه‌ تغذیه 85/1 ± 05/4 ، مراقبت از پوست 89/1 ± 19/2، فعالیت و استراحت 17/2 ± 3 ، دفع 23/1 ± 11/1، مایعات و الکترولیت‌ها 34/1 ± 97/2، مصرف دارو 16/2 ± 69/4 و سلامت روحی66/2 ± 02/6 بود و پس از مداخله، در حیطه تغذیه به 69/1 ± 97/1 ( 001/0 P < ) ، مراقبت از پوست 59/1 ± 97/0 ( 001/0 P< ) ، فعالیت و استراحت 71/1 ± 58/1 (001/0 P< )، دفع 66/0 ± 30/0 (001/0 P< )، مایعات 50/1 ± 91/0 (001/0 P< )، مصرف دارو 41/2 ± 52/2 ( 001/0 P < ) و در حیطه سلامت روحی به 68/2 ± 80/2 ( 001/0 P< ) رسید که نشان‌دهنده تأثیر مداخله اجراشده بود. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش خودمراقبتی به شیوه Teach Back ، باعث کاهش نقایص خودمراقبتی در ابعاد جسمی و روحی بیماران همودیالیزی می‌شود و پرستاران با به کار بردن این شیوه آموزشی می‌‌توانند در جهت ارتقای سلامت این بیماران قدم بردارند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of an educational plan based on Teach-Back method on hemodialysis patients' self-care deficits
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Chronic renal failure and hemodialysis affect patients' ability due to its debilitating nature. It can cause numerous self-care deficits for patients. Promoting self-care behaviors can help patients to maintain their health and well-being. The present study was performed to determine the effect of educational plan based on Teach Back method on hemodialysis patients' self-care deficits. Materials and Methods: In this quasi-experimental study carried out in 2012, thirty-six hemodialysis patients were selected through convenience sampling method from the hemodialysis ward of Birjand Vali-e -asr hospital. Necessary data was collected using self-care deficits questionnaire whose validity had been approved. The questionnaire was filled out through live interview, and an educational plan was carried out using teach-back method considering the deficits diagnosed. One month, after intervention, the questionnaire was filled out again. The obtained data was analysed by means of SPSS software (V: 17) using Wilcoxon test at the significant level P< 0.05. Results: The findings showed that mean of patients' self-care deficits in seven domains before the intervention were 4.05 ± 1.85, 2.19 ± 1.89, 3 ± 2.17, 1.11 ± 1.23, 2.97 ± 1.34, 2.52 ± 2.41, and 2.80 ± 2.68 in nutrition, skin care, activity and rest, elimination, fluid and electrolytes, drug taking, and mental health respectively. But, after the intervention mean self-care deficits in the seven domains changed to 1.97 ± 1.69 (P< 0/001), 0.97 ± 1.59 (P< 0/001), 1.58 ± 1.71 (P< 0.001), 0.30 ± 0.66 (P< 0.001), 0.91 ± 1.50 (P< 0.001), 2.52 ± 2.41 (P< 0.001), and 2.80 ± 2.68 (P< 0.001) respectively. The results revealed that the educational plan had been positively effective in patients' self-care deficits. Conclusion: The present study showed that an educational plan based on Teach-Back method can significantly reduce hemodialysis patients' physical and psychological self-care deficits. Therefore, nurses can apply this educational strategy to improve their health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد نصیری | ahmad nasiri
علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

مهدیه پودینه مقدم | mahdieh poodineh moghadam
دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند


نشانی اینترنتی http://moderncare.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-72-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مداخله ای
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات