|
Modern Care Journal، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۹۲-۳۰۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: یادگیری خودتنظیمی شامل راهبردهایی است که دانشجویان به کار میبرند تا شناختهایشان را بر اساس آن تنظیم کنند و بر پیشرفت تحصیلی خود بیفزایند. اضطراب، یکی از علل عمده بیماری و اختلالات روانی است که بر پیشرفت تحصیلی تأثیرگذار است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی و آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان انجام شد. روش تحقیق: در این پژوهش نیمهتجربی، از 173 دانشجوی روانشناسی مقطع کارشناسی، به صورت داوطلبانه آزمون اضطراب بک (BAI) گرفته شد. تعداد 46 نفر از دانشجویانی که دارای نمره اضطراب بالاتر از 8 بودند، انتخاب شدند و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، در دو گروه 23 نفری مورد و شاهد قرار گرفتند. گروه مورد، هفتهای دو جلسه و طی هشت جلسه 100 دقیقهای، با رویکرد یادگیری خودتنظیمی، به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند و به گروه شاهد هیچگونه آموزشی داده نشد. ابزار مورد استفاده برای ارزیابی اضطراب و پیشرفت تحصیلی، آزمون اضطراب بک و معدل کل بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 17) و آزمونهای آماری تی مستقل و وابسته، کایدو و کوواریانس در سطح معنیداری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: پس از ارائه آموزش در مورد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، میزان اضطراب گروه مورد از 26/18 به 83/7 کاهش معنیداری نشان داد (001/0> P )؛ در حالی که میانگین میزان اضطراب گروه شاهد ثابت بود و میانگین نمره پیشرفت تحصیلی پس از مداخله، از نظر آماری در گروه مورد معنیدار نبود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این تحقیق، پیشرفت تحصیلی دانشجویان، با اضطراب ارتباط مستقیمی دارد؛ بنابراین آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی جهت بهبود پیشرفت تحصیلی پیشنهاد میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effects of teaching self-regulatory learning strategies on academic achievement and anxiety of Psychology students at the Islamic Azad University of Birjand |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Learning self-regulation involves a set of strategies that students use to regulate their cognition and increase their academic achievement accordingly. Anxiety, on the other hand, is a main cause of psychological disorder that affects students’ academic achievement. The present paper was conducted to study the influence of teaching self-regulatory learning strategies on students' academic achievement and anxiety. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 173 freshmen of psychology were voluntarily given Beck Anxiety Inventory (BAI). 46 of whom who had anxiety scores above 8 were selected and divided into 2 simple randomized homogeneous experimental and control groups 23 students in each. The experimental group received eight 100-minute sessions of self-regulatory learning instruction twice a week the control group had no education at all. The instrument to assess students’ anxiety and academic achievement included BAI and students’ total average scores. The obtained data was fed into SPSS software (V: 17) and analyzed by means of statistical tests (i.e. independent and dependent t-tests, c 2 , and covariance) at the significant level P< 0.05. Results: Having applied self-regulatory learning strategies education, findings indicated that, the experimental groups’ mean anxiety score decreased from 18.26 to 7.83 which was statistically significant (P< 0.001) while that of the control group was not statistically significant after the intervention. Conclusion: If one takes the fact that students’ academic achievement has a direct relationship with their test anxiety into account, teaching self-regulatory strategies can be suggested for the improvement of students’ academic performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمانه سادات طباطبایی | samaneh sadat tabatabaee azad university of tehran خراسان جنوبی بیرجند توحید 26 پلاک 18 طبقه 4 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
شکوه سادات بنی جمالی | shoko al sadat bani jamal دانشگاه الزهرا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
حسن احدی | hassan ahadi azad university of research and sciences, tehran branch دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات
احمد خامسان | ahmad khamesan birjand university دانشگاه بیرجند سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://moderncare.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-174-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت |
نوع مقاله منتشر شده |
مداخله ای |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|