Modern Care Journal، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۲-۱۱۸

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر عزت‌نفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغل
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارتباط یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال عالی‌ترین دستاوردهای بشری است و زمینه‌ساز زندگی اجتماعی ماست. یکی از رسالت‌های مهم انسان در جهان خاکی، ایجاد، گسترش و تداوم بخشیدن به روابط بین فردی است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر عزت‌نفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغل انجام شد. روش بررسی: این مطالعه نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون بر روی سی نفر از زنان شاغل در ادارات شهر قاین انجام شد. در ابتدای جلسه اول پرسشنامه DASS فرم 21 سؤالی و پرسشنامه عزت‌نفس Cooper Smith به شرکت‌کنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. پس از انجام پیش‌آزمون، هشت جلسه آموزش مهارت‌های غنی‌سازی روابط برای افراد برگزار شد و در پایان جلسه آخر دوباره پرسشنامه‌ها به افراد داده شد تا تکمیل نمایند . داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمونهای آماری Paired T Test و Wilcoxon در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها : نتایج نشان داد میانگین نمره عزت‌نفس بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنی‌داری افزایش یافت (001/0 p< ) و میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی‌داری داشت (001/0 p< ). نتیجه‌گیری : بر اساس نتایج مطالعه حاضر آموزش غنی‌سازی روابط بر کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و افزایش عزت‌نفس زنان شاغل مؤثر است، بنابراین جهت کاهش و پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب دیدن فرد و خانواده‌ها باید این آموزشها بیشتر مورد توجه مشاوران خانواده و روانشناسان قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس- اضطراب- افسردگی- زنان شاغل- عزت‌نفس- غنی‌سازی روابط

عنوان انگلیسی Effectiveness of teaching relationship enhancement on self–esteem, anxiety, depression, and stress in working women
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Relationship is among the first and highest human achievements which paves the way for human social life. An important mission of the humankind is to develop and maintain interpersonal relationships. This study aimed to examine the effectiveness of training relationship enhancement on stress, anxiety, depression, and self–esteem of working women. Materials and Methods: In this quasi-experimental study with pre-test and post-test, 30 working women from Qayen, South Khorasan, were the participants. The participants were initially asked to fill out DASS questionnaire (21 items) and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. After taking the pretest, they attended eight training sessions on relationship enhancement skills. At the end of the last session, the participants were asked again to fill out DASS questionnaire and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. The data were analyzed in SPSS (version 13) using Wilcoxon and paired t-test at 0.05. Results: Results indicate that self-esteem mean score increased significantly after the intervention (P< 0.001), while that of stress, anxiety, and depression decreased significantly (P< 0.001). Conclusion: Teaching relationship enhancement skills helps to reduce stress, anxiety, and depression but increases self-esteem among working women. As a result, these trainings need to be taken into account by psychologists and family counselors so as to reduce and prevent psychological disorders and harms to individuals and families.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس خاتون رحیمی | n kh rahimi
, faculty of humanities, islamic azad university, birjand branch, birjand, iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند. بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)

محمد رضا میری | m r miri
faculty of health, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

غلامرضا شریف زاده | gh r sharifzadeh
department of epidemiology, faculty of health, member of social determinants of health research center, birjand university of medical sciences, birjand , iran
دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات هپاتیت و عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://moderncare.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-326-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده مداخله ای
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات